a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2015/00705

Datum:

22-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een abriposter waarop het product Robinsons Fruit Shoot siroop wordt aangeprezen.

Op de poster zijn één flacon siroop groot en drie flacons siroop klein afgebeeld. Naast de grote flacon staat:

“Nieuw: siroop pomp

 Speciaal voor kinderen”

en

“Gemaakt van echt fruitsap*”, waarbij de asterisk verwijst naar de volgende tekst onderin de uiting: “Elke fles bevat minim[a]al 15% vruchtensap uit concentraat”

 

De klacht

 

Behalve dat de mededeling “speciaal voor kinderen” schaamteloze marketing is voor een product waarbij een kind volgens klager ver uit de buurt zou moeten blijven, is de mededeling “gemaakt van echt fruitsap” misleidend. Ter verduidelijking staat onderin de uiting dat elke fles minimaal 15% vruchtensap uit concentraat bevat. Als je vruchtensap uit concentraat al echt fruitsap zou willen noemen, dan is de mededeling “gemaakt ván echt fruitsap” alsnog misleidend en zou het beter zijn om te zeggen “gemaakt mét echt fruitsap”, aldus klager.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Klagers bezwaar tegen de mededeling “speciaal voor kinderen” wordt door adverteerder aldus opgevat dat klager de uiting in strijd acht met artikel 8 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV), nu sprake zou zijn van reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar. De abriposter kwalificeert echter niet als een mediadrager die zich specifiek op kinderen tot en met 12 jaar richt. Bovendien hangt de poster op een rotonde in het centrum van Amsterdam, niet in de directe nabijheid van een school, zodat het publiek waarvoor de poster bestemd is voor minder dan 25% uit kinderen tot en met 12 jaar bestaat. De zinsnede “speciaal voor kinderen” moet in samenhang worden gezien met de mededeling daarboven: “Nieuw: siroop pomp”. Deze zinsnede maakt niet dat de poster gericht is op kinderen tot en met 12 jaar in de zin van artikel 8 RVV. De uiting is niet in strijd met dit artikel.

 

De poster is ook niet misleidend, nu de daarop verstrekte informatie duidelijk en correct is. Bij de mededeling “gemaakt van echt fruitsap” staat een duidelijke asterisk, die verwijst naar een goed leesbare verklarende tekst waarin wordt uitgelegd hoe de mededeling moet worden opgevat. De uitleg “iedere fles bevat minimaal 15% vruchtensap uit concentraat” is juist. Het in de siroop gebruikte vruchtensap uit concentraat voldoet aan de regelgeving (Richtlijn 2001/112/EG en Warenwetbesluit vruchtensappen 2012). Het gebruikte sap is dus echt fruitsap, zij het fruitsap dat (conform de regelgeving) verkregen is uit geconcentreerd vruchtensap. Niet wordt beweerd of gesuggereerd dat het vruchtensap uit concentraat versgeperst fruitsap is. De gemiddelde consument zal niet denken dat het product uitsluitend gemaakt is van fruitsap, zoals in de klacht wordt gesteld. Het is immers een feit van algemene bekendheid, aldus adverteerder, dat fruitsiroop ook andere ingrediënten bevat dan alleen vruchtensap, waaronder suiker. Bovendien wordt op de poster vermeld dat fruitsap slechts (minimaal) 15% van de inhoud van de siroop vormt. De mededeling “gemaakt van echt fruitsap” is dus niet misleidend, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  De Commissie begrijpt dat klager met name bezwaar tegen de poster voor Robinsons Fruit Shoot siroop maakt omdat hij de mededeling “gemaakt van echt fruitsap” misleidend acht. Deze klacht treft naar het oordeel van de Commissie doel; zij overweegt daartoe het volgende.

Door middel van de bij de mededeling “gemaakt van echt fruitsap” geplaatste asterisk wordt verwezen naar de onderin de uiting staande tekst “Elke fles bevat minimaal 15% vruchtensap uit concentraat”. Naar het oordeel van de Commissie wordt door deze mededelingen gesuggereerd dat de siroop – in ieder geval voor het grootste deel – uit fruitsap bestaat en dat van dit fruitsap minimaal 15% bestaat uit vruchtensap uit concentraat. In werkelijkheid echter, zo begrijpt de Commissie uit het verweer, betekenen de mededelingen dat fruitsap – in de vorm van vruchtensap uit concentraat – minimaal 15% van de inhoud van de siroop vormt.

 

2) Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van de samenstelling van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

3) Indien en voor zover klager ook bezwaar maakt tegen de uiting vanwege de mededeling “speciaal voor kinderen” overweegt de Commissie het volgende.

Het aangeprezen product betreft een voedingsmiddel in de zin van de RVV 2015. Krachtens artikel 8 lid 1 RVV 2015 is reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet toegestaan. Dit betekent – kort samengevat – dat a) geen reclame wordt geuit in/op mediadragers die zich specifiek op kinderen tot en met 12 jaar richten en b) op andere mediadragers reclame voor voedingsmiddelen alleen kan worden geuit wanneer het publiek waarvoor de reclame is bestemd voor minder dan 25% uit kinderen tot en met 12 jaar bestaat. De Commissie is van oordeel dat de onderhavige abriposter, waarvan niet is weersproken dat deze niet in de nabijheid van een school staat, niet specifiek op kinderen tot en met 12 jaar is gericht en daarom niet in strijd met artikel 8 lid 1 RVV 2015 is. In zoverre wordt de klacht afgewezen.

 

4) Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken