De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame met de hierna genoemde beelden van een gezin: een vader, moeder, dochter en zoon.
De zoon, verkleed als ridder zit buiten naast een tafeltje met daarop een pak Appelsientje en een glas geel sap. Daarbij verschijnt in beeld:
“100%
PUUR
Ook ridders krijgen dorst
MOMENTJE”.
De moeder fietst, waarbij is te lezen:
“100%
PUUR
De zomer in m’n bol
MOMENTJE”.
De kinderen “doen het haar” van de vader, de moeder fotografeert het resultaat met haar telefoon, waarbij in beeld verschijnt:
“100%
PUUR
Als je het maar niet deelt
MOMENTJE”.
Vervolgens dekt de moeder buiten de tafel, onder meer met een pak Appelsientje. Verder verschijnt een glas geel sap in beeld en drinkt het meisje geel sap.
Tot slot verschijnt een pak “Appelsientje SINAASAPPEL” in beeld, met daarvoor een partje sinaasappel. Op het pak staat onder meer:
“Appelsientje
100% PUUR SAP
15 sinaasappels
SINAASAPPEL”.
Naast het pak verschijnt in beeld:
“100% PUUR SAP
Appelsientje. Het beste onder de zon” en onder in beeld is te lezen:
“Uit geconcentreerd sinaasappelsap”.
Intussen zegt de voice-over:
“Appelsientje 100% puur sap, verder niets”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
In de commercial wordt ten onrechte gesteld dat producten van Appelsientje voor 100% uit puur sap bestaan. Dit laatste geldt maar voor een klein deel van de producten van Appelsientje.
In de commercial staat de boodschap ‘100% puur’ voor het merk Appelsientje centraal met een vergelijking van ‘100% puur’-voorbeelden in het leven van een gezin. De commercial heeft geen betrekking op een specifiek product, maar op het merk Appelsientje in het algemeen. Alleen aan het slot wordt een product getoond op de achtergrond (Appelsientje sinaasappelsap). De uiting bevat geen enkele andere verwijzing in tekst of beeld naar een specifiek product.
Het assortiment van Appelsientje wordt op haar website onderverdeeld in de categorieën pure sappen, dubbeldrank, bijzonder genieten, handige meenemers, halfzoet en multivitaminen. Alleen de eerste groep betreft echt sap, bestaande uit 100% vruchtensap. In de Europese Richtlijn 2001/112, uitgewerkt in het Warenwetbesluit Vruchtensappen 2012, is sap gedefinieerd als “een vloeistof, bestaande uit 100% vruchtensap, zonder toevoegingen”.
Omdat de commercial als reclame voor het hele assortiment van Appelsientje dient, inclusief de meerderheid aan dranken die niet voor 100% uit sap bestaan, is de claim ‘100% puur sap’ onjuist en daardoor misleidend.
Foodwatch verzoekt de Commissie de reclame te toetsen aan de artikelen 2, 7 en 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en artikel 2 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV).
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
De commercial is bedoeld om consumenten te vertellen dat sinaasappelsap van Appelsientje 100% puur is en geen toevoegingen bevat. De commercial gaat over sinaasappelsap. De uiting bevat geen enkele verwijzing in tekst of beeld naar andere producten uit het Appelsientje assortiment. Gedurende de gehele commercial is alleen Appelsientje sinaasappelsap te zien: zowel het pak als het product zelf in een glas.
De in de commercial in beeld gebrachte en uitgesproken claim “100% puur sap” is voor sinaasappelsap van Appelsientje op grond van de Europese Richtlijn 2001/112 en het Warenwetbesluit Vruchtensappen 2012 toegestaan.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van klager is nader toegelicht. Daarbij zijn pleitaantekeningen overgelegd.
Het oordeel van de Commissie
Gelet op de klacht dient de vraag te worden beantwoord of de gemiddelde consument de woorden “100% PUUR SAP” zal betrekken op het hele assortiment van dranken van het merk Appelsientje, dan wel uitsluitend op het product “Appelsientje SINAASAPPEL”, dat aan het slot van de commercial -naar tussen partijen vast staat- in beeld verschijnt. De Commissie acht het aannemelijk dat dit laatste het geval zal zijn.
Zij overweegt daartoe het volgende.
Aan het slot van de commercial verschijnt gedurende relatief lange tijd duidelijk een pak “Appelsientje SINAASAPPEL” in beeld, met op dat pak onder meer de woorden:
“Appelsientje
100% PUUR SAP
15 sinaasappels
SINAASAPPEL” en naast dat pak de hierop gelijkende woorden:
“100% PUUR SAP
Appelsientje. Het beste onder de zon”. Tegelijkertijd is onder in beeld te lezen:
“Uit geconcentreerd sinaasappelsap” en zegt de voice-over: “Appelsientje 100% puur sap, verder niets”.
Naar het oordeel van de Commissie is aldus voldoende duidelijk dat de woorden “100% PUUR SAP” betrekking hebben op het afgebeelde pak sinaasappelsap. De Commissie ziet geen aanleiding om te oordelen dat de gemiddelde consument zal denken dat voornoemde mededeling betrekking heeft op alle sappen van Appelsientje, omdat de uiting geen duidelijke verwijzing bevat naar andere sappen van Appelsientje dan “Appelsientje SINAASAPPEL”. Eerder in de uiting is in twee situaties een pak sap van het merk Appelsientje te zien en komen glazen sap in beeld. Voor zover de kijker niet al direct mocht begrijpen dat het hier om Appelsientje sinaasappelsap gaat -op het pak op het tafeltje naast “de ridder” zijn sinaasappels te zien en de kleur van het sap in de glazen komt overeen met de kleur van sinaasappelsap- acht de Commissie het aannemelijk dat de gemiddelde consument een verband zal leggen tussen de eerder in de uiting getoonde pakken Appelsientje en glazen sap enerzijds en het tot slot in beeld gebrachte pak “Appelsientje SINAASAPPEL” anderzijds, in die zin dat de commercial specifiek betrekking heeft op “Appelsientje SINAASAPPEL”.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.