a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2019/00462

Datum:

13-08-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

De bestreden uiting

Het betreft een uiting van adverteerder die achterop een vrachtwagen is aangebracht. Aan de bovenzijde van de uiting staat de naam van adverteerder. Daaronder is een tekening te zien van twee parende varkens, met daarbij de tekst “Lekker bezig voor uw vlees!!”

 

De klacht

Klager vindt het plaatje van twee “seksende varkens voor vlees” zeer aanstootgevend en ongepast. Hij denkt daarbij ook aan het beeld dat kinderen in het verkeer door de uiting meekrijgen.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

De Commissie vat de klacht zo op dat klager de uiting in strijd acht met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In dit artikel is bepaald dat een reclame-uiting in overeenstemming moet zijn met de goede smaak en het fatsoen. Bij de toetsing aan (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op. Dit is het gevolg van de vrijheid van meningsuiting van adverteerder en het feit dat het om een norm gaat waarvan de invulling afhankelijk is van persoonlijke waarderingen en opvattingen. Bij de beoordeling let de Commissie op alle omstandigheden van het geval, zoals de inhoud en de vorm van de uiting en de wijze van openbaarmaking daarvan. Aan de hand van deze maatstaf overweegt de Commissie als volgt.

2.

De uiting bestaat uit een afbeelding van twee parende varkens, gecombineerd met de tekst “Lekker bezig voor uw vlees”. Deze uiting staat op de achterkant van een vrachtwagen, die (kennelijk) aan het verkeer deelneemt, en bevindt zich derhalve in de openbare ruimte. Het publiek kan dan ook onverhoeds met deze uiting worden geconfronteerd en kan zich niet altijd gemakkelijk aan confrontatie met de uiting onttrekken, bijvoorbeeld niet als men gegeven de verkeersomstandigheden gedurende langere tijd achter de auto moet blijven rijden. Naar het oordeel van de Commissie is de combinatie van beeld en woord in de uiting op zichzelf vrij smakeloos, en nu deze uiting in de openbare ruimte wordt gedaan, gaat deze uiting naar huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten. Om die reden acht de Commissie de uiting niet in overeenstemming met de goede smaak in de zin van artikel 2 NRC.

3.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken