a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00547

Datum:

24-09-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een televisiecommercial voor Bambix opvolgmelk waarin lachen­de baby’s zijn te zien. In de korte versie van de commercial verschijnen kort achter elkaar, met op de achtergrond steeds een andere baby, de volgende tek­sten:

“Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s.

Maak ik mij zorgen om mijn darmpjes?

Want gezonde baby’s zijn blije baby’s.

Wordt jouw baby blije baby van het jaar?

Doe mee op www.bambix.nl.”

 

In de lange versie van de commercial verschijnen voorts de volgende teksten:

“Lijkt het alsof ik meer vitamines nodig heb?

Zie ik eruit alsof ik ijzer tekort heb?

Goede darmwerking”

 

De klacht

 

In de televisiecommercial verschijnt de tekst dat het product bewezen effectief is bij darmkrampjes. Darmkrampjes komen vooral voor in de eerste drie maanden na de geboorte. De televisiecommercial is dus bedoeld om moeders die gedurende die maanden borstvoeding geven en die onzeker zijn over de buikkrampjes van hun baby, ervan te overtuigen dat Bambix opvolgmelk de beste oplossing is voor baby’s tot zes maanden oud. Hierdoor wordt gehandeld in strijd met het wettelijke verbod om reclame te maken voor babymelk voor kinderen die jonger zijn dan zes maanden. Tevens is de te­levisiecommercial in strijd met artikel 8.1 van de Nederlandse Reclame Code, nu er vanaf de leeftijd van zes maanden (opvolgmelk) geen sprake meer is van buikkrampjes.

 

Het verweer

 

Adverteerder voert een borstvoedingsstimulerend beleid en hanteert een strikt intern be­leid ten aanzien van het maken van reclame voor volledige zuigelingenvoeding. Ad­ver­teerder voldoet daarbij aan de geldende regelgeving. De door klager bedoelde tekst komt in de commercial niet voor.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Klager maakt bezwaar tegen de tekst in de commercial waarin zou staan dat het pro­duct Bambix opvolgmelk “bewezen effectief is bij darmkrampjes”. Adverteerder voert terecht aan dat deze of een vergelijkbare tekst niet in de commercial voorkomt. De wél in de commercial voorkomende teksten “Maak ik mij zorgen om mijn darmpjes?” en “Voor een goede darmwerking” zijn naar het oordeel van de Commissie te algemeen om als een specifieke verwijzing naar darm- of buikkrampjes bij kinderen jonger dan zes maanden te kunnen worden be­schouwd. De klacht mist derhalve feitelijke grondslag en kan om die reden niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken