a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00119A

Datum:

16-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame over de actie “voetbalplaatjes 2010”.

In deze reclame vertelt de supermarktmanager “Harry” dat “de voetbalplaatjes” er weer zijn. Terwijl hij zegt dat “dit voor veel kinderen toch zo’n beetje het hoogtepunt van het jaar” is, laat hij zich, staande op een pallet, door middel van een vorkheftruck omhoog brengen naar een dak. Vervolgens staat Harry op een podium en laat hij aan een joelend publiek van kinderen horen wat er op bepaalde voetbalplaatjes te zien is, te weten een voetballer, de halve ploeg van RKC en een kampioenschaal.  

 

De klacht

 

Uit veiligheidsoverwegingen is de wijze waarop de bedrijfsleider met een vorkheftruck naar boven wordt gebracht ten strengste verboden. Een belangrijk onderdeel uit de cursus ‘Veilig omgaan met de vorkheftruck’ is het verbod om met een vorkheftruck mensen op te tillen.

Naar de mening van klaagster wordt een slecht voorbeeld gegeven, zeker aan de jeugd, die doelgroep is van deze reclame. Bovendien ondermijnt de reclame het werk van klaagster, die Arbo-coördinator is en van haar vakgenoten.

 

Het verweer

 

Bij de dagelijkse gang van zaken in haar bedrijf houdt adverteerder zich vanzelfsprekend aan de wet- en regelgeving rond arbeidsomstandigheden.

In de overdrachtelijk bedoelde televisiereclames, waarin de supermarktmanager Harry een hoofdrol vervult, worden regelmatig situaties getoond die normaal niet in een Albert Heijn-winkel plaatsvinden. De veiligheid van de acteurs in de reclames wordt tijdens de opnames altijd gewaarborgd.  

 

 

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Klaagster heeft onweersproken aangevoerd dat de wijze waarop de hoofdpersoon in de onderhavige reclame met een vorkheftruck omhoog wordt gebracht uit veiligheidsoverwegingen verboden is. Weliswaar acht de Commissie deze wijze van reclame maken  minder gelukkig -in dit verband zij overwogen dat de Commissie nog 41 klachten van dezelfde strekking heeft ontvangen- maar  niet kan worden geoordeeld dat de reclame door de enkele beelden van het gewraakte gebruik van de vorkheftruck ontoelaatbaar is.

Het onderwerp van de reclame betreft onmiskenbaar het feit dat bij besteding van € 10,- aan boodschappen bij Albert Heijn 5 voetbalplaatjes kunnen worden verkregen. De beelden van de supermarktmanager die met een vorkheftruck omhoog wordt gebracht,   zijn daaraan ondergeschikt en de Commissie acht het niet aannemelijk dat deze beelden ertoe kunnen leiden dat bij het gebruik van vorkheftrucks geen of onvoldoende acht wordt geslagen op de voor dat gebruik geldende veiligheidseisen.

Evenmin acht de Commissie het aannemelijk dat de reclame het werk van diegenen die zich bezig houden met arbeidsomstandigheden zal ondermijnen.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

   

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken