a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00269

Datum:

02-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft de advertentie in het maandblad Wij Jonge Ouders, waarin onder de     kop “Groente snoepen?!” reclame wordt gemaakt voor Smarties.

 

De klacht

 

De uiting is misleidend, nu de kop “Groente snoepen?!” suggereert dat in Smarties gezonde stoffen zitten.

 

Het verweer

           

Uit het geheel van de advertentie blijkt duidelijk dat het een reclame betreft voor Smarties, chocoladesnoepjes dus. Op geen enkele wijze wordt een link gelegd tussen Smarties en gezondheid. De consument wordt door de advertentie met een vragende koptekst alleen gewezen op een recent aspect dat Smarties onderscheidt van de concurrentie, te weten de afwezigheid van kunstmatige kleurstoffen en de aanwezigheid van natuurlijke kleurstoffen die onder andere van groente afkomstig zijn. Na lezing van het artikel is voldoende duidelijk dat niet Smarties zelf met het snoepen van groente worden vergeleken. De advertentie is in totaal ongeveer tien maal geplaatst en zal naar verwachting voorlopig niet worden herhaald.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  De kop “Groente snoepen?!” wekt naar het oordeel van de Commissie de indruk dat groente een hoofdbestanddeel is van de aangeprezen chocoladesoepjes die on­der het merk Smarties worden verkocht. Door deze woorden in combinatie met het feit dat de reclame-uiting betrekking heeft op Smarties, wordt immers gesug­ge­reerd dan men in feite groente eet indien men Smarties consu­meert. Vaststaat echter dat (sinds enige tijd) uitsluitend de kleurstoffen die worden gebruikt voor het omhullen­de laagje van de Smarties op basis van groente en fruit zijn vervaardigd. Niet gesteld of ge­ble­ken is dat daarnaast ook andere bestanddelen van Smarties van groente en fruit zijn gemaakt.

2)  Op grond van het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie het aan­deel groenten in Smarties verwaarloosbaar. Nu de advertentie anders suggereert, is sprake van onduidelijke informatie over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer in het bijzonder is geen duidelijke informatie verschaft over de voordelen van het product, nu in de advertentie het gebruik van natuurlijke, aan groenten en fruit ontleende, kleurstoffen als een voordeel wordt gepresenteerd. Het vraagteken in de kop neemt het misleidende karakter onvoldoende weg. Hetzelfde geldt voor de verdere inhoud van de advertentie, nu deze de impliciete boodschap heeft dat het eten van Smarties door kinderen in bepaalde opzichten gezond is wegens het gebruik van natuurlijke, op basis van groente vervaardigde, grondstoffen.

3)  Omdat de gemiddelde consument door het voorgaande ertoe kan worden gebracht een besluit tot aankoop van de in de uiting aangeprezen Smarties te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken