a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00377

Datum:

05-07-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin een jongetje bij een vriendinnetje aanbelt en haar achtereenvolgens voorstelt te gaan vissen, voetballen, skateboarden, pijltjes schieten en crossen. Op alles zegt ze nee, waarna de vader van het jongetje zegt:

“Vrouwen, je zal toch iets anders moeten verzinnen”. Als het jongetje vervolgens kennelijk vraagt of het meisje mee naar McDonalds gaat, zegt ze: “Ja, leuk”, waarna beiden bij McDonalds een Happy Meal eten.

 

De klacht

 

In deze reclame wordt het verkeerde voorbeeld gegeven. In deze tijd waarin kinderen steeds meer last krijgen van overgewicht, is de reclame onaanvaardbaar. Gesuggereerd wordt dat je met buiten spelen geen vriendinnetje krijgt en met het eten van een vette maaltijd wel. 

 

Het verweer

 

Dit kan als volgt worden samengevat.

De reclame is bedoeld om ouders te laten zien dat McDonalds het allerleukste restaurant is voor kinderen. De reclame is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting is grappig bedoeld en er sprake van overdrijving die eigen is aan reclame.

Uit de laatste beelden, waarin de kinderen genieten van enkele McDonalds producten, blijkt niet dat de reclame is bedoeld om uitsluitend het eten te promoten. Overduidelijk is dat het plezier en geluk van twee met elkaar spelende kinderen centraal staat.

De mondelinge behandeling

 

De heer Honing heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat het adverteerder vrij staat reclame te maken voor haar producten, waaronder het voor kinderen bedoelde Happy Meal. Van de wijze waarop adverteerder dat in de onderhavige, duidelijk humoristisch bedoelde uiting doet, kan niet worden geoordeeld dat daardoor de NRC wordt overtreden.

 

De Commissie acht het niet aannemelijk dat het feit dat het meisje in de reclame de voorkeur geeft aan “uit eten gaan” met het jongetje, en wel bij McDonalds, boven de door het jongetje voorgestelde, met name door jongens beoefende sportieve activiteiten, zal bijdragen aan overgewicht bij kinderen.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken