De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin wordt gezegd:
“Ze zijn er weer, de Coca Cola glazen van McDonald’s. Gratis bij elk groot salademenu en elk groot voordeelmenu. Verzamel ze alle 6”.
De klacht
Klaagster heeft de volgende bezwaren.
1.
Terwijl Nederland momenteel tobt met een groot aantal veel te zware kinderen, tieners en volwassenen, moet een groot in plaats van een medium of small menu worden besteld, om voor een colaglas in aanmerking te komen, en bij voorkeur 6 keer.
2.
Er is sprake van discriminatie. Iemand die een medium menu bestelt, kan niet deelnemen aan de actie.
Het verweer
Gedurende het jaar promoot adverteerder diverse producten. Zij is hierin vrij en van discriminatie en strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake. Ook staat het adverteerder vrij om voorwaarden te verbinden aan acties.
Wat betreft overgewicht wijst adverteerder erop dat consumenten zelf hun menu kunnen samenstellen. Zo kan de grote friet worden vervangen door een side salad en de frisdrank door mineraalwater. Voorts is het glas ook verkrijgbaar bij een groot salademenu.
Het oordeel van de Commissie
Het staat adverteerder op zichzelf vrij om bij een bepaald product een actieproduct aan te bieden. De wijze waarop adverteerder dat in dit geval heeft gedaan, leidt niet tot het oordeel dat de NRC is overtreden.
Meer in het bijzonder kan niet worden geoordeeld dat de uiting in strijd is met de goede smaak of dat de consument in de gewraakte televisiereclame expliciet wordt aangespoord tot overmatige consumptie als bedoeld in artikel 6 van de Reclamecode voor voedingsmiddelen.
Evenmin is sprake van discriminatie zoals bedoeld in de wet.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.