a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00614

Datum:

28-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin het volgende wordt gezegd:

“Nutella bevat natuurlijke ingrediënten zoals magere melk, cacao en alleen de lekkerste hazelnoten. Deze zorgen ervoor dat je de dag altijd goed begint. De dag begint goed, met Nutella”.

Terwijl wordt gezegd dat Nutella “magere melk, cacao en alleen de lekkerste hazelnoten” bevat, worden vloeibare melk, cacaopoeder en hazelnoten in beeld gebracht.   

 

De klacht

 

Klaagster heeft de volgende bezwaren.

1.

Nutella wordt niet bereid met magere melk, maar met magere melkpoeder.

2.

(Magere) melkpoeder is geen natuurlijk ingrediënt.

3.

Niet is vermeld dat Nutella door de aanwezigheid van melkpoeder ongeschikt is voor “(personen) kinderen met een koemelk allergie of lactose intolerantie.

 

Het verweer

 

Door de specifieke intrinsieke karakteristieken van Nutella en door de complexiteit van het productieproces is het helaas niet mogelijk om vloeibare melk te gebruiken. Bij de productie van poedermelk wordt het water uit de melk genomen, zonder dat additieven worden toegevoegd. Het proces van dehydratatie verandert geenszins de essentiële eigenschappen van de melk.

 

Van een wettelijke verplichting om allergenen te vermelden in reclameboodschappen is geen sprake. Wel zijn de ingrediënten die eventuele allergieën zouden kunnen veroorzaken (melk, hazelnoten) goed zichtbaar in de uiting. Ook op de verpakkingen wordt informatie gegeven over de bestanddelen. Zo is duidelijk vermeld dat Nutella magere melkpoeder bevat. Bovendien staat op de Ferrero producten een gratis nummer, via welk nummer bij een diëtist nadere informatie kan worden verkregen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

 

Ad 1 en 2.

Deze bezwaren lenen zich voor gezamenlijke behandeling.

Naar adverteerder heeft meegedeeld, wordt voor de productie van Nutella geen vloeibare melk gebruikt, maar poedermelk, bij de productie waarvan het water uit de melk wordt  genomen.

Naar het oordeel van de Commissie wordt door de tekst “Nutella bevat natuurlijke ingrediënten zoals magere melk” in combinatie met het beeld van vloeibare melk echter de indruk gewekt dat voor de productie van Nutella vloeibare melk wordt gebruikt, zonder dat die melk een bewerking ondergaat. Gelet hierop acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Ad 3.

Dat in de televisiereclame niet wordt gewezen op mogelijke allergische reacties op het product, betekent niet dat de uiting om die reden in strijd is met de NRC. Van een wettelijke verplichting tot zodanige vermelding in een televisiereclame is geen sprake, noch acht de Commissie de uiting op dat punt anderszins in strijd met de NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen onder Ad 1 en 2 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken