De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie met de aanhef “Hoera! Nestlé Groeie Start 1 jaar!” in de “beursgids uitgave 2012” bij de Negen Maanden Beurs. Daarin worden diverse Nestlé producten aangeboden, waaronder Groeie Start 2 en Groeie Start 3 en staat onder het kopje:
“Zwanger of net geboren baby?”:
“Schrijf je hieronder in voor onze e-mail nieuwsbrief en ontvang GRATIS Baby Bag tijdens de beurs ter ere van Nestlé Groeie Start 2 opvolgmelk”.
De klacht
Het product Groeie Start 2 lijkt te zijn bestemd voor een oudere doelgroep, maar in de tekst richt adverteerder zich tot zwangere vrouwen of moeders met een pasgeboren baby. De doelgroep betreft derhalve kinderen jonger dan 6 maanden. Dit in combinatie met kunstmatige zuigelingenvoeding is verboden.
Het verweer
In de advertentie wordt de lezer opgeroepen om zich in te schrijven voor de e-mail nieuwsbrief, waarbij een Baby Bag ter ere van de eerste verjaardag van het product Nestlé Groeie Start 2 Opvolgmelk wordt weggegeven. In de advertentie wordt op de bon die de consument moet inleveren expliciet vermeld “Borstvoeding is de beste keuze en dient zolang mogelijk gegeven te worden”. De advertentie toont alleen producten voor baby’s van 6 maanden en ouder en ook de baby op de foto is duidelijk ouder dan 6 maanden.
Het enkele feit dat adverteerder zich richt tot aanstaande ouders en ouders van jonge baby’s, betekent niet dat sprake is van een overtreding van het verbod om reclame te maken voor volledige zuigelingenvoeding voor baby’s jonger dan 6 maanden. In de advertentie zijn uitsluitend producten voor baby’s ouder dan 6 maanden te zien en de Baby Bag dient ter promotie van Nestlé Groeie Start 2 Opvolgmelk, een product voor baby’s ouder dan 6 maanden.
Voorts is het vergaren van e-mail adressen onder zwangeren of jonge ouders niet verboden.
Het oordeel van de Commissie
Zoals ook in de bestreden advertentie is vermeld, is het daarin aangeprezen product Groeie Start 2 bedoeld voor kinderen vanaf 6 maanden. Dat adverteerder zich in dezelfde advertentie richt tot zwangeren en moeders van een net geboren baby, voor zover deze worden aangespoord om zich in te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief, betekent niet dat in de uiting (ontoelaatbare) reclame wordt gemaakt voor volledige zuigelingenvoeding voor baby’s jonger dan 6 maanden.
Gelet daarop wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.