a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00384

Datum:

14-05-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin culinair Limburg wordt aangeprezen.

In de commercial is het gezicht van een vrouw en profil te zien die op een vork een asperge wordt voorgehouden, die zij uiteindelijk in haar mond neemt. Ondertussen zegt een voice-over: “Je zal er maar met vakantie zijn. In Limburg worden de meest tongstrelende gerechten geserveerd. Ga voor de beste restaurants naar liefdevoorhetleven.nl.”

Tijdens de commercial verschijnen achtereenvolgens de volgende woorden in beeld:

“Liefde voor de tong”.

 

De klacht

 

De manier waarop de vrouw en de asperge worden getoond lijkt op een vrouw die een mannelijk geslachtsdeel in haar mond neemt. Dit is onsmakelijk en buiten elk fatsoen. De commercial, die om 20.45 uur werd uitgezonden, is bovendien ongeschikt voor kinderen van rond 12 jaar, die dan televisie kijken.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt hierop in het oordeel van de voorzitter ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

De voorzitter vat de klacht aldus op, dat klaagster de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), mede gelet op het tijdstip van uitzending daarvan. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (een van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op. In een dergelijk geval dient immers te worden getoetst aan subjectieve normen waarbij, anders dan bij objectieve normen, de persoonlijke waardering een belangrijke rol speelt, die van persoon tot persoon kan verschillen.

 

Met inachtneming van deze terughoudend­heid acht de voorzitter de on­der­havige uiting – die weliswaar suggestief is, maar waarin geen expliciet seksueel getinte beelden te zien zijn – naar huidige maatschappelijke opvattingen niet van dien aard dat de grens van wat in het licht van de NRC toelaatbaar moet worden geacht, is overschreden. Dat de commercial ook overdag te zien is, maakt dit niet anders.

 

De voorzitter heeft er overigens begrip voor dat sommigen de onderha­vige uiting smakeloos zullen vinden. Dit kan evenwel niet tot een andere beslissing leiden.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het vorenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken