a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00425

Datum:

04-06-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor ‘Nutrilon Dreumes- of peutermelk’ waarin te zien is dat twee moeders met hun ‘dreumesen’ een kinderdagverblijf binnen lopen. Een van de moeders (moeder 1) geeft aan een leidster een pak waarop Nutrilon staat.

 

De andere moeder (moeder 2) zegt: “Hé, geef jij Bram nog steeds Nutrilon? Ik dacht dat mijn Sophie met 1 jaar al een sterke meid was.”

 

Moeder 1: “Maar ze hebben nog steeds speciale melk nodig”.

 

Leidster: “Ik heb net gelezen dat de eerste 3 jaar belangrijk zijn in de ontwikkeling van het immuunsysteem van jullie dreumesen.” De leidster laat een tekst zien en wijst op een grafiek met de titel: “Het immuunsysteem is in ontwikkeling”.

 

Voice over: “Je kunt ze blijven ondersteunen met Nutrilon Dreumes- of Peutermelk. Dat bevat ‘ImmunofortisProgress’ met vitamines die op een natuurlijke manier bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Nutrilon draagt bij aan een gezond immuunsysteem. In ieder geval de eerste drie jaar.”

 

Onderin beeld verschijnt onder meer, gedurende enkele seconden, de tekst: “Nutrilon bevat vitamines A, C en D welke bijdragen aan een normale werking van het immuunsysteem”)

 

De klacht

 

De klacht luidt – samengevat – als volgt.

 

  • 1.    Met de mededeling dat ‘tot drie jaar’ het product het beste is, wordt impliciet meegedeeld dat het product vanaf 0 jaar het beste is. Reclame voor kunstvoeding voor baby’s tot 6 maanden oud is verboden.

  • 2.    Tevens wordt de kijker misleid door hetgeen wordt meegedeeld over de toevoeging van vitamines A, D en C. Nu kinderen deze vitamines ook binnen krijgen wanneer ze gezond eten, is de toevoeging van deze vitamines in de melk niet nodig.

  • 3.    Bovendien wekt de reclame weerzin op, omdat niet Nutrilon groeimelk, maar borstvoeding het beste is, ook voor peuters.

Het verweer

 

Adverteerder stelt zich, samengevat, op het volgende standpunt.

 

Het is mogelijk om met gezonde voeding alle benodigde voedingsstoffen te geven en het immuunsysteem van peuters te ondersteunen. In de praktijk eet echter 79% van de peuters niet volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. Om die reden is specifieke voeding zoals Nutrilon Dreumesmelk ontwikkeld, die voedingskundig beter is afgestemd op de behoefte van een opgroeiende peuter dan gewone koemelk en aldus kan bijdragen aan een volwaardig voedingspatroon. In de commercial wordt benadrukt dat peuters een specifieke voedingsbehoefte hebben en melk nodig hebben die beter is afgestemd op deze voedingsbehoefte dan gewone koemelk. Daarnaast wordt aangegeven dat Nutrilon dreumesmelk de ontwikkeling van een gezond immuunsysteem kan ondersteunen. De laatste claim is gekoppeld aan de vitamines A, C en D in deze Dreumesmelk. Voor deze kinderclaims zijn dossiers ingediend bij de European Food Safety Authority.

 

De in de commercial getoonde grafiek met betrekking tot de opbouw van een gezond immuunsysteem start vanaf de geboorde. Met deze grafiek wordt geen reclame gemaakt voor volledige zuigelingenvoeding.

 

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de door klaagster geuite bezwaren overweegt de Commissie als volgt.

 

Ad 1 en ad 3.

Tussen partijen is niet in geschil dat de kinderen die in de commercial centraal staan zichtbaar ouder zijn dan zes maanden. Het product dat in de commercial wordt aange­pre­zen, is ook uitslui­tend bedoeld voor kinderen die ouder zijn dan 1 jaar (dreumesen). Op grond hiervan is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van een commercial die me­de is gericht op ouders met kinderen die jonger zijn dan zes maanden. Gelet hierop, en nu reclame voor opvolgmelk niet is verboden en niet is gebleken dat deze reclame in strijd is met de Warenwetregeling zuigelingenvoeding 2007 respectievelijk artikel 13 van EG-verordening nr. 2006/141, dient de reclame op dit punt toelaatbaar te worden geacht. Voorts kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat de commercial op enige wijze moeders zou stimuleren om te stoppen met borstvoeding.

Gelet op het voorgaande treffen de klachten zoals genoemd onder 1. en onder 3. geen doel.

 

Ad 2.

In de commercial wordt door één van de moeders gezegd dat dreumesen nog steeds ‘speciale melk nodig hebben’. Mede gelet op de overige inhoud van de commercial wordt naar het oordeel van de Commissie aldus de indruk gewekt dat het zonder de Dreumesmelk niet mogelijk is om peuters voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen die bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Naar adverteerder heeft erkend, is het echter wel degelijk mogelijk om met gezonde voeding alle benodigde voeding te geven en het immuunsysteem van peuters te ondersteunen. Derhalve is de mededeling dat de peuters speciale melk ‘nodig’ hebben onjuist. Gelet op het voorgaande gaat de reclame-uitingop dit punt gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 onder bvan de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oor­deel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het onder Ad 2. geoordeelde is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.