a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00395

Datum:

25-06-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame.

In een bus vraagt een jongen aan een meisje dat, zittend tegenover hem een blad “Friss” leest: “Kom je hier vaker?”. Het meisje reageert niet. Nadat de jongen een slok DubbelFriss heeft genomen, ziet hij in een “droom” dat hij aan de noodrem trekt, waarna het meisje zijn richting op komt en hem zoent. Vervolgens trekt de jongen in werkelijkheid aan de noodrem. Het meisje valt abrupt -met haar gezicht- in zijn schoot. De jongen zegt: “We kunnen ook gewoon eerst wat drinken”. Het meisje lacht. De jongen: “Slokje?”.  

Ten slotte luidt de voice-over onder meer: “Hou je koel”.

 

De klacht

 

Klaagster heeft de volgende twee bezwaren:

a.

Er wordt aan de noodrem van een trein getrokken. Dat is onaanvaardbaar.

b.

Het meisje valt met haar gezicht in de schoot van de jongen, waarna de jongen voorstelt eerst samen een drankje te drinken. Klaagster en 3 pubers met wie zij de reclame bekeek, vinden dit ongepast. 

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

 

Het product DubbelFriss heeft als primaire doelgroep tieners van 13 tot 16 jaar. In de uiting wordt op ludieke manier de volgende boodschap overgebracht: DubbelFriss geeft je moed om je doel te bereiken.

Het script is getest onder zowel kinderen van 13 tot 16 jaar als moeders. Een grote meerderheid bleek de dubbelzinnigheid te herkennen en heel acceptabel en grappig te vinden.

Bedoeld is een fictieve, onhandige situatie te schetsen door een bus te gebruiken waar in werkelijkheid geen noodrem in zit.

Overigens wordt de bestreden uiting vanaf 10 juni 2013 niet meer uitgezonden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen. 

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. De Commissie volstaat ermee te beoordelen of naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare worden overschreden, mede gelet op het publiek dat door de uiting wordt bereikt.

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de onderhavige uiting op duidelijk humoristisch bedoelde wijze de frisdrank DubbelFriss aangeprezen. Het trekken aan de noodrem (in de getoonde bus) zal door de gemiddelde kijker worden gezien in de context van het verhaal van de jongen die de aandacht van het meisje probeert te trekken. In de uiting ligt niet de suggestie besloten dat het aanvaarbaar is aan de noodrem te trekken, buiten geval van nood. Ook de beelden van het meisje dat in de schoot van de jongen valt, acht de Commissie niet ontoelaatbaar. De dubbelzinnigheid die hiermee wordt gecreëerd zal niet iedereen kunnen waarderen, maar overschrijdt naar de mening van de Commissie niet de grenzen van het toelaatbare.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken