a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00939

Datum:

18-12-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiereclame waarin gewezen wordt op “de laagste prijsgarantie” van adverteerder. Aan het eind van de uiting “giet” de vader de gehele inhoud van een pak hagelslag op zijn boterham. Als hij merkt dat zijn zoon dit met verbazing gadeslaat, zegt hij op verontschuldigende toon “Laagste prijsgarantie”.

De klacht

De suggestie wordt gewekt dat het overvloedig consumeren van hagelslag geen probleem is, omdat het bij adverteerder zeer goedkoop is. Voorts geldt, zeker met betrekking tot suikerhoudende producten, dat overdaad schaadt, omdat deze producten de kans op obesitas bij de jeugd vergroten. Tot slot is sprake van een “slecht voorbeeld gedrag” om iets te verspillen, omdat het goedkoop is.

Het verweer

In de uiting wordt op luchtige en humoristische wijze duidelijk gemaakt dat adverteerder de laagste prijsgarantie hanteert. Niet wordt gesuggereerd dat het overvloedig consumeren van hagelslag geen probleem is. Afgezien van het feit dat uit de uiting niet volgt dat de hagelslag overvloedig wordt geconsumeerd, zal de gemiddelde consument het humoristische karakter niet ontgaan en zal hij de uiting niet interpreteren op de wijze waarop klager dat doet.  Ook volgt uit de uiting niet dat de vader zijn zoon aanraadt veel hagelslag op zijn boterham te doen en de gemiddelde consument zal de uiting ook niet opvatten als een uiting waarin het consumeren van een overvloed aan suikerhoudende producten wordt gestimuleerd.

Uit de uiting blijkt evenmin dat goedkope producten worden verspild en ook wordt niet gesuggereerd dat een consument dit zou moeten doen.

De klacht dient derhalve te worden afgewezen.

Het oordeel van de Commissie

In de reclame-uiting wordt tot uitdrukking gebracht dat adverteerder de laagste prijsgarantie hanteert. Aan het begin van de uiting maant een vader zijn kinderen tot zuinigheid. Wanneer hij, naast zijn zoon aan tafel zittend, ziet dat deze royaal hagelslag op zijn boterham heeft gedaan, zegt hij licht verwijtend: “Jij denkt dat het allemaal niks kost, hè”.

Vervolgens ziet men de vader met zijn vrouw boodschappen doen bij Jumbo, waar zij hem opmerkzaam maakt op het feit dat Jumbo de laagste prijsgarantie hanteert, waaraan ze toevoegt “nergens goedkoper”. Tot slot ziet men de vader weer met zijn zoon aan tafel zitten en nu is het niet de zoon maar de vader die zijn boterham hoog optast met hagelslag. Als de zoon dit verontwaardigd gadeslaat, zegt de vader, schouderophalend en op verontschuldigende toon “laagste prijsgarantie”.

Naar het oordeel van de Commissie wordt op een voor een ieder duidelijk humoristisch bedoelde wijze toegewerkt naar de kern van de reclameboodschap, te weten dat adverteerder “de laagste prijsgarantie” hanteert. In dit licht kan niet worden geoordeeld dat de getoonde beelden aanzetten tot overdadige consumptie en dat daardoor de kans op obesitas wordt vergroot.

Voorts kan, in het kader van deze verhaallijn, de extreme hoeveelheid hagelslag die de vader op zijn boterham giet niet serieus worden aangemerkt als verspilling.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken