De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de krant waarin adverteerder paardrijlessen aanbiedt.
In de advertentie staat onder meer:
“3 privé-lessen en 10 groepslessen.
€ 160 voor volwassenen (normale prijs € 235)
€ 115 voor kinderen (normale prijs € 164,50).
Dus de privélessen krijg je cadeau. (…)”
De klacht
De advertentie suggereert dat men na drie privélessen kan deelnemen aan de groepslessen. De dochter van klaagster, die 12 jaar is, bleek echter na drie privélessen extra privélessen nodig te hebben voordat ze in een groep zou kunnen starten. Door diverse omstandigheden werd het deelnemen aan de groepslessen steeds uitgesteld en moest de dochter van klaagster les krijgen op een paard in plaats van een pony. Klaagster dient daardoor € 160,– te betalen in plaats van € 115,–. In de advertentie wordt niet gewaarschuwd voor het feit dat drie privélessen niet altijd voldoende zijn om te kunnen deelnemen aan de groepslessen en dat sommige kinderen tegen extra kosten les moeten krijgen op een paard in plaats van een pony.
Het verweer
Het komt voor dat mensen meer dan drie privélessen nodig hebben voordat zij kunnen deelnemen aan de groepslessen en dat sommige kinderen wegens omstandigheden les moet krijgen op een paard in plaats van een pony. Adverteerder zal dit in de toekomst in de advertenties vermelden. Adverteerder heeft het door klaagster betaalde bedrag ad
€ 160,– terugbetaald.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft erkend dat sommige mensen, zoals de dochter van klaagster, meer dan drie privélessen nodig hebben voordat zij kunnen deelnemen aan groepslessen. In de advertentie wordt met deze mogelijkheid geen rekening gehouden. Zonder beperking staat immers in de advertentie dat het een aanbieding betreft voor drie privélessen en tien groepslessen. De gemiddelde consument zal die tekst naar het oordeel van de Commissie in deze zin uitleggen, dat men na drie privélessen automatisch zal deelnemen aan de groepslessen. Blijkens het voorgaande is dit niet altijd het geval. Evenmin zal de consument op grond van de tekst van de advertentie erop bedacht zijn dat het tarief voor volwassenen ook geldt voor kinderen die les moeten krijgen op een paard in plaats van een pony.
Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. De mogelijkheid dat men meer dan drie privélessen nodig heeft en dat bij kinderen het tarief voor volwassenen wordt berekend indien zij les krijgen op een paard in plaats van een pony, is voor de consument essentiële informatie gezien de extra kosten die daaraan zijn verbonden. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door het ontbreken van die informatie ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.