De bestreden reclame-uiting
Het betreft een zogenaamde ‘promo’-film waarmee op televisie reclame wordt gemaakt voor de serie ‘Vuurzee’ van adverteerder. Verschillende scènes uit de serie worden getoond. In een van de scènes zegt een vrouw: “Je hebt je lul gestopt in het vriendinnetje van je zoon”.
De klacht
De tekst is dermate grof dat de reclame niet mag worden uitgezonden voor 20.00 uur, omdat dan ook nog kinderen televisie kijken.
Het verweer
De uiting is, voor zover deze door volwassenen wordt gezien, niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen. Adverteerder heeft nooit de bedoeling gehad om de uiting voor 20.00 uur uit te zenden. Adverteerder levert zijn promo’s aan bij de NPO (Netwerk voor Publieke Onderzoeksprogrammering). De NPO bepaalt wanneer de promo’s worden uitgezonden. Dit wordt niet met adverteerder overlegd. Adverteerder heeft, op het moment dat zij de bewuste promo aanleverde, aan de NPO medegedeeld dat het een promo betrof voor een televisieprogramma met een kijkwijzerclassifiactie ‘12+’. Dit heeft normaal gesproken tot gevolg dat de betreffende promo niet voor 20.00 uur wordt uitgezonden. Op het moment dat adverteerder erachter kwam dat de promo voor 20.00 uur werd uitgezonden, is direct actie ondernomen. Adverteerder heeft aan de NPO uitdrukkelijk medegedeeld dat de bewuste promo niet voor 20.00 uur mocht worden uitgezonden. Tevens heeft adverteerder nieuwe versies gemaakt van de promo zonder de bewuste tekst. Vanaf begin februari 2009 zijn uitsluitend de nieuwe promo’s uitgezonden. Voorts heeft adverteerder nu met de NPO duidelijke afspraken gemaakt over het inplannen en uitzenden van “beladen” promo’s.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder licht mr. B. den Ouden de zaak ter vergadering toe. Zij toont de aangepaste promo. Zij handhaaft haar standpunt.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat het bezwaar van klager aldus op dat hij de commercial voor kinderen te schokkend acht. In dit verband zal de Commissie beoordelen of de commercial, voor zover deze wordt uitgezonden op tijden dat kinderen ook nog naar de televisie kijken, in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen.
Met betrekking tot de onderhavige uiting is de Commissie van oordeel dat de gewraakte zin dermate grof is dat, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen ook nog naar de televisie kijken, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht zijn overschreden. De Commissie acht de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij zal, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.
De Commissie begrijpt dat adverteerder niet de vrije hand heeft inzake het tijdstip waarop de promo’s worden uitgezonden. Dit maakt het oordeel echter niet anders, omdat deze omstandigheid voor verweerders eigen risico komt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.