a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2010/00033

Datum:

04-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een aan klaagster gerichte mailing met als aanhef: ‘Surprice! Ticket cadeau van Holiday On Ice’. In de brief en de bijgaande flyer staat onder meer:

 

‘Met de dure feestmaand voor de boeg krijgt u voor elk ticket dat u boekt direct een tweede ticket cadeau, dat is 2 voor de prijs van 1! En dat is nog niet alles, want kinderen t/m 12 jaar krijgen ook nog eens 50% korting!* (…) * Niet in combinatie met andere aanbiedingen (…)’.

 

De klacht

 

Volgens klaagster geldt het principe ‘2 tickets voor de prijs van 1’ wel voor volwassenen maar niet voor kinderen. Kinderen betalen de gebruikelijke 50% van de prijs van een ticket. Voor volwassenen en kinderen betaalt men dus beide gewoon ‘half geld’. De reclame-uiting is volgens klaagster misleidend.

 

Het verweer

 

In de brief en de flyer staat dat de consument bij aankoop van een ticket een tweede ticket gratis krijgt. Gaat het om kaarten voor kinderen, dan geldt voor de te betalen kaart ook nog eens 50% korting. In het geval dat een gezin bestaande uit twee ouders en twee kinderen naar de show gaat, betaalt zij in het kader van deze actie 1 kaart tegen de volle prijs en 1 kinderkaart met 50% korting. Men krijgt een zelfde type kaartje gratis als het gekochte kaartje. Er worden dus wel degelijk gratis kaarten verstrekt. Het is niet zo dat een ‘full price’ ticket voor volwassenen gratis wordt verstrekt bij aankoop van een reeds gereduceerd kinderkaartje. Hoewel in de brief en de flyer de aard van de actie is vermeld, zal adverteerder in volgende acties duidelijker communiceren dat het om een ‘gratis bij aankoop van …’-actie gaat. Gelet op het bovenstaande meent adverteerder dat het publiek niet misleid is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie is van oordeel dat uit de uiting voldoende blijkt dat men bij de aanschaf van een ticket het tweede gratis krijgt, en dat dit zowel voor tickets voor volwassenen als voor tickets voor kinderen tot en met twaalf jaar geldt. De gemiddelde consument zal bovendien begrijpen dat met ‘2 voor de prijs van 1’ wordt bedoeld dat bij aanschaf van een ticket een zelfde type ticket gratis wordt verstrekt. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken