De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial – uitgezonden op 19 juni 2010 op Nederland 1
om 13.30 uur – waarin producten van adverteerder door of in bijzijn van sexy geklede vrouwen worden getoond.
Een verleidelijke vrouwenstem zegt:
‘Speeltjes voor echte mannen. De Voice-heli. Hou ‘m onder controle met je stem. Op en neer, op jouw commando. Of de Fast & the Furious. Die gaat hard. Keihard. Laat ‘m maar lekker rondjes draaien. En wat dacht je van de Nikko J-Kart. Altijd klaar voor een hete stunt. In de lucht en op het asfalt laat hij ieder mannenhart sneller kloppen.
Wil je meer? Schrijft je nu in op nikko.eu en maak kans op één van de tien Nikko pakketten’.
De klacht
In de commercial spreken schaars geklede dames dubbelzinnige teksten uit. De commercial is ’s middags uitgezonden voorafgaand aan een WK voetbalwedstrijd, dus op een tijdstip waarop kinderen ook televisie kijken. De commercial zou zijn bedoeld voor moeders en kinderen die in het kader van Vaderdag een cadeau (gaan) kopen. Klaagster vindt de commercial smakeloos en denigrerend.
Het verweer
De commercial betreft een ludieke actie die is bedoeld om mannen, die vroeger een Nikko auto hadden, te laten zien dat adverteerder nog steeds de leukste ‘Boys Toys’ maakt. Normaliter wordt deze doelgroep niet aangesproken omdat adverteerder alleen met op kinderen gerichte commercials op speciale kinderzenders adverteert. Adverteerder meent dat geen reclamecode is overtreden.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de uiting omdat deze in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, mede gelet op het tijdstip waarop deze wordt uitgezonden. De Commissie zal de klacht daarom toetsen aan
artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
2) Naar het oordeel van de Commissie gaat de onderhavige reclame-uiting de grenzen van het toelaatbare niet te buiten. Daarbij neemt de Commissie in aanmerking dat de desbetreffende dames slechts in beperkte mate ontbloot in beeld zijn en voorts geen expliciet seksuele uitspraken doen. De consument zal begrijpen dat in de commercial sprake is van humoristische overdrijving. Voorts kan een WK voetbalwedstrijd niet worden aangemerkt als in het bijzonder gericht op kinderen. Gelet op het voorgaande wordt de klacht daarom afgewezen. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.