De bestreden reclame-uiting
Het betreft de folder getiteld “Wat zullen we deze herfstvakantie doen?” waarin reclame wordt gemaakt voor de “Herfstactie”. Deze zelfde uiting staat ook adverteerders website www.optisport.nl.
De klacht
Adverteerder vergelijkt in deze uiting de kosten van een uitje “naar de dierentuin?,” en “naar de bioscoop?” met “zwemmen in Dordrecht!” “voor een gezin van twee volwassenen en twee kinderen (van 12 en 8 jaar)”. Daarbij zijn respectievelijk de volgende bedragen vermeld: € 70,50, € 30,00 en € 7,50. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat een bezoek aan het zwembad voor het gezin € 7,50 kost. Dit blijkt € 7,50 per persoon te kosten, ofwel € 30,00 voor het gezin. Gelet hierop acht klaagster de uiting misleidend.
Het verweer
In de uiting is niet de prijs vermeld van een bezoek aan het zwembad, omdat daaraan verschillende invullingen kunnen worden gegeven. Het zwembad kent tijden waarop men banen kan zwemmen en tijden waarop recreatief kan worden gezwommen en beide tijden kennen weer daltarieven en reguliere tarieven van € 3,50 tot € 4,50. Dit betekent dat het niet mogelijk is de exacte prijs van een bezoek aan het zwembad te vermelden. Bovendien is bij de herfstactie een horeca arrangement inbegrepen. Om die reden is ook niet vermeld dat het bedrag van € 7,50 de prijs is die verschuldigd is voor vier personen.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting worden bij de verschillende voor de herfstvakantie bedoelde suggesties exact aandoende bedragen genoemd, waardoor men ten onrechte de indruk krijgt dat
de prijzen die genoemd worden bij de verschillende attracties met elkaar vergelijkbaar zijn. Uit de onder in de advertentie staande tekst, waarop men overigens niet door middel van een asterisk wordt geattendeerd, blijkt dat voor de dierentuin en de bioscoop is uitgegaan van een gezin van twee volwassenen en twee kinderen, terwijl een toelichting op het voor de herfstactie genoemde bedrag van € 7,50 ontbreekt. Niet dan wel onvoldoende duidelijk is of het zwembadtarief het tarief is dat ook voor een dergelijk gezin geldt of dat dit het bedrag is dat per persoon betaald moet worden.
Adverteerder heeft laten weten dat aan een zwembad bezoek verschillende invullingen kan worden gegeven, waarbij hij tevens meedeelt dat er twee tarieven gelden, te weten een daltarief en een regulier tarief. Van de gesuggereerde exactheid die van het bedrag van € 7,50 uitgaat, kan dus alleen al daarom geen sprake zijn.
Gelet op het vorenstaande kunnen de in de uiting genoemde bedragen niet met elkaar worden vergeleken op de wijze waarop dat hier is gebeurd.
Blijkens het voorgaande is onvolledige en daardoor onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het hiervoor overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.