De bestreden uiting
Het betreft de door RTL 8 uitgezonden televisiecommercial ter promotie van de film “Loft” van adverteerder. In de commercial worden enkele scènes uit de film getoond, onder andere van een naakte, kennelijk (ge)dode vrouw die voorover op een bed met bebloede lakens ligt, en van een beeldvullend vleesmes dat uit een messenblok wordt gepakt.
De klacht
De televisiecommercial is uitgezonden om 18.50 uur, toen klaagsters 6-jarige dochter televisie zat te kijken. Het tijdstip van 18.50 uur is veel te vroeg voor dergelijke uitingen waarin seks en moord voorkomt.
Het verweer
Voorafgaand aan het aanleveren van de televisiecommercial bij RTL Nederland heeft adverteerder de commercial gekeurd volgens de reglementen van de NICAM. Blijkens het keuringsrapport kreeg de betreffende commercial een 9 jaar classificatie vanwege angst. Deze classificatie is voorafgaand aan uitzending kenbaar gemaakt aan RTL 8. In het begin van de commercial zijn de pictogrammen afgebeeld van de officiële NICAM-classificatie van de film Loft (12 jaar, angst, geweld, seks). In artikel 3 van het Deelreglement Televisie van de NICAM staat beschreven dat op volwassen zenders alleen uitzendtijden verbonden zijn aan commercials met de classificaties 12 en 16 jaar. In het onderhavige geval zijn door RTL Nederland geen uitzendrestricties opgelegd betreffende de uitzendtijden van de commercial.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat het bezwaar van klaagster aldus op, dat zij de televisiecommercial voor de film Loft voor kinderen te schokkend acht. In dit verband zal de Commissie beoordelen of de commercial, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen ook naar de televisie kijken, in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Voorop gesteld wordt, dat de Commissie zich terughoudend opstelt bij de beoordeling of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat sommige van de in de commercial getoonde scènes dermate schokkend en angstaanjagend zijn dat, voor zover deze uitgezonden worden op tijdstippen waarop ook kinderen nog naar de televisie kijken, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht zijn overschreden.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de gewraakte commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, en derhalve met artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie zal, gebruik makend van haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub i van het Reglement voor de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de televisiecommercial.
Het beroep van adverteerder op de volgens de NICAM-regels uitgevoerde keuring en classificatie van de commercial leidt niet tot een ander oordeel, nu de Commissie bij de beoordeling van de voorgelegde reclame-uiting een eigen verantwoordelijkheid heeft en niet toetst aan de reglementen van de NICAM.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.