a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/00037

Datum:

17-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisie-commercial voor ‘Mary Poppins’. Een kinderstem vertelt waar de musical over gaat. Aan het einde van de commercial zegt de voice over:

“Vraag je ouders om nu te boeken op (…)”

 

De klacht

 

Het is verboden om kinderen aan te zetten hun ouders te vragen om te boeken. Klaagster heeft de commercial steeds op tijdstippen rond het Jeugdjournaal gehoord.

 

Reactie adverteerder

 

Adverteerder stelt dat de Nederlandse Reclame Code een terechte grond biedt voor de klacht van klaagster. Een verweer lijkt haar derhalve niet zinvol. Adverteerder zal zich dan ook neerleggen bij het oordeel van de Commissie.

 

Het oordeel van de Commissie

Nu de bestreden reclame (in ieder geval gedeeltelijk) tot kinderen wordt gericht, is sprake van ‘reclame gericht op kinderen’ in de zin van de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC).

Op grond van artikel 2 sub b KJC mag reclame gericht op kinderen er niet rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te overreden tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt. De bestreden reclame is, naar adverteerder heeft erkend, in strijd met deze bepaling.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De televisie-commercial is in strijd met artikel 2 sub b van de Kinder- en jeugdreclamecode.  De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken