De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisie-commercial voor ‘Mary Poppins’. Een kinderstem vertelt waar de musical over gaat. Aan het einde van de commercial zegt de voice over:
“Vraag je ouders om nu te boeken op (…)”
De klacht
Het is verboden om kinderen aan te zetten hun ouders te vragen om te boeken. Klaagster heeft de commercial steeds op tijdstippen rond het Jeugdjournaal gehoord.
Reactie adverteerder
Adverteerder stelt dat de Nederlandse Reclame Code een terechte grond biedt voor de klacht van klaagster. Een verweer lijkt haar derhalve niet zinvol. Adverteerder zal zich dan ook neerleggen bij het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
Nu de bestreden reclame (in ieder geval gedeeltelijk) tot kinderen wordt gericht, is sprake van ‘reclame gericht op kinderen’ in de zin van de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC).
Op grond van artikel 2 sub b KJC mag reclame gericht op kinderen er niet rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te overreden tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt. De bestreden reclame is, naar adverteerder heeft erkend, in strijd met deze bepaling.
Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De televisie-commercial is in strijd met artikel 2 sub b van de Kinder- en jeugdreclamecode. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.