a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/01085

Datum:

08-12-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in het huis-aan-huisblad Amsterdams Stadsblad.

 

De klacht

 

Klaagster stelt, kort samengevat, dat de uiting niet geschikt is om in een huis-aan-huisblad ge­plaatst te worden. Kinderen kunnen de uiting ook zien.

 

De reactie van adverteerder

 

Adverteerder stelt dat in haar reclame-uitingen geslachtsdelen altijd worden afgeplakt, voor zover deze al afgebeeld worden. In de onderha­vige uiting is dit per abuis niet gebeurd. Er is sprake van een eenmalige vergissing. 

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is, ook na de reactie van adverteerder, van oordeel dat de klacht de Commis-sie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak of het fatsoen, zoals klaagster kennelijk bedoelt, stelt de Re­clame Code Com­missie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die cri­teria. Ook met in­achtneming van deze terughoudend­heid is de voorzitter van oordeel dat door de onderha­vige uiting, waarin erotische artikelen worden aangeprezen door middel van foto’s waarop ge­slachtsdelen zeer prominent in beeld zijn gebracht, de grens van het toelaatbare wordt over­schre­­den, nu de uiting is geplaatst in een medium (huis-aan-huisblad) dat op een alge­meen publiek is gericht.

 

De voorzitter neemt nota van de stelling van adverteerder dat sprake is van een eenmalige vergissing. Dit doet evenwel niet af aan het feit dat de reclame-uiting op grond van het voor­gaande in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code dient te worden geacht.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken