De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radio-commercial voor de speelfilm “Süskind”. In de commercial wordt op een bepaald moment door één van de acteurs gezegd: “Godverdomme man, ze roeien ons uit”.
De klacht
Deze commercial, waarin wordt gevloekt, wordt uitgezonden op tijdstippen dat het aannemelijk is dat kinderen ook naar de radio luisteren.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
De bewuste zin is uiterst urgent in de film.
Voorts kunnen kinderen tegenwoordig overal in audiovisuele media in aanraking komen met (verbaal) geweld. Adverteerder acht het de verantwoordelijkheid van de ouders om in aanwezigheid van kinderen naar bepaalde radiozenders te luisteren.
Tot slot betreft het een uitspraak uit een film. Om die reden is de uitspraak minder direct dan wanneer er met behulp van grof taalgebruik een product wordt aanbevolen.
Het oordeel van de Commissie
Gelet op de inhoud van de klacht zal de Commissie in de onderhavige zaak beoordelen of de commercial toelaatbaar kan worden geacht voor zover deze aan kinderen ten gehore wordt gebracht.
De Commissie acht de commercial niet geschikt voor jonge kinderen. Zij is van oordeel dat het woord “Godverdomme”, dat erg luid wordt gezegd en duidelijk is te verstaan, voor jonge kinderen dermate grof is dat, voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen dat deze kinderen ook nog naar de radio luisteren, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht zijn overschreden. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie zal dan ook, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub i van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.
Dat kinderen ook elders in aanraking kunnen komen met verbaal geweld doet niet af aan het oordeel. Ook hetgeen door adverteerder is aangevoerd met betrekking het feit dat de mededeling onderdeel uitmaakt van een film, maakt het oordeel niet anders, aangezien jonge kinderen de mededeling niet (vaak) als zodanig zullen opvatten.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.