De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial waarin – terwijl de voorkant van en figuren uit het boek Fantasia VI te zien zijn – wordt gezegd:
“De Nederlandse Kinderjury is weer van start! Weet jij al op welk boek je gaat stemmen? Fantasia VI toch zeker! Ga naar kinderjury.nl en doe mee.”
en de tag-on waarin wordt gezegd:
“Ga naar kinderjury.nl en stem op Fantasia VI.”
De klacht
Met vermelding van het officiële logo van de Kinderjury worden kinderen opgeroepen hun stem uit te brengen op Fantasia VI. De indruk wordt gewerkt dat het om een verzoek tot het uitbrengen van een stem voor de Kinderjury gaat, terwijl de boodschap in feite is dat moet worden gestemd op het betreffende boek. Hierdoor worden kinderen misleid.
Het verweer
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) stelt ten behoeve van de publiciteit rondom de door haar georganiseerde Nederlandse Kinderjury, waarbij kinderen op hun favoriete boek kunnen stemmen, het logo ter beschikking aan uitgevers, auteurs en bladen. Vermelding van het Kinderjury logo in de commercial voor het boek Fantasia VI gebeurt met medeweten en instemming van de CPNB. Het staat andere uitgevers vrij hetzelfde te doen.
Het oordeel van de Commissie
In de televisiecommercial wordt door beeld en tekst voldoende duidelijk gemaakt dat het publiek waarvoor de commercial bestemd is – kinderen – wordt opgeroepen in het kader van de Nederlandse Kinderjury een stem uit te brengen op het boek Fantasia VI. Van de door klaagster bedoelde misleiding is naar het oordeel van de Commissie geen sprake, ook niet nu de commercial op kinderen is gericht.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.