De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radio-commercial en een televisie-commercial voor het op Comedy Central uitgezonden satirische voetbalprogramma “Hihahondenlul – voetbal krijgt weer ballen”.
In de televisie-commercial worden verschillende scènes uit het programma getoond. In een van de scènes wordt gezegd:
“Ik naai ze gewoon kneiterhard terug in hun eigen reet”.
De klacht
De commercials worden uitgezonden op tijden dat kinderen ook naar de televisie kijken en naar de radio luisteren. Klager vindt de uitspraken: “Hihahondenlul” en “Ik naai ze gewoon kneiterhard terug in hun eigen reet” ontoelaatbaar op deze tijden.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
Het programma is satirisch van toon. De hoofdrollen worden gespeeld door bekende cabaretiers. De promo is niet zodanig schokkend dat deze ontoelaatbaar is.
Het programma is volgens het classificatiesysteem van het Nicam geclassificeerd als ‘AL’ en derhalve geschikt om op elk tijdstip van de dag uitgezonden te worden.
Klager stelt de commercial op Q-music te hebben gehoord. Voor zover adverteerder bekend, is de promo niet uitgezonden op Q-music. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat dit onderdeel van de klacht daarom niet-ontvankelijk dient te worden verklaard.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat het feit dat de radio-commercial op (een) andere zender(s) is uitgezonden dan de door klager in zijn klacht genoemde zender, er niet toe leidt dat het betreffende onderdeel van de klacht niet-ontvankelijk dient te worden verklaard.
Gelet op de inhoud van de klacht zal de Commissie in de onderhavige zaak beoordelen of de commercials toelaatbaar kunnen worden geacht voor zover deze door kinderen worden gehoord dan wel gezien.
1.
De in de televisie-commercial gebruikte zin: “Ik naai ze gewoon kneiterhard terug in hun eigen reet” acht de Commissie niet geschikt voor jonge kinderen om te horen. Zij is van oordeel dat deze terminologie voor jonge kinderen dermate grof is dat, voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen dat deze kinderen ook nog televisie kijken, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht zijn overschreden. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie zal dan ook, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub i van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.
Dat het programma als zodanig door het Nicam geschikt is bevonden om op elk tijdstip van de dag uit te zenden leidt niet tot een ander oordeel.
2.
De term “Hihahondenlul”, die – als onderdeel van de naam van het programma – in beide uitingen is te horen, is, ook bij kinderen, voor zover deze zich al realiseren wat er precies gezegd wordt, een algemeen bekende uitdrukking uit het voetbal. Deze term wordt doorgaans bedoeld als een verwensing met een humoristische ondertoon en aldus is duidelijk dat deze term niet wordt gebruikt in de letterlijke betekenis. Op dit punt wijst de Commissie de klacht daarom af.
De beslissing
Op grond van het onder 1 geoordeelde acht de Commissie de televisie-commercial op het daar genoemde punt in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.