De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiereclame waarin reclame wordt gemaakt voor de serie “code 37”.
Deze reclame-uiting begint met drie korte fragmenten uit een aflevering van deze serie. Eén van deze fragmenten toont een blote vrouw die op een blote man ligt.
De klacht
Bovengenoemde reclame-uiting werd tussen 17.20 en 17.55 uur uitgezonden. Net nadat klaagsters kinderen (5 en 8 jaar) naast haar waren komen zitten met de vraag over te schakelen naar KRO zendtijd, verscheen deze reclame-uiting.
Volgens de Kijkwijzer is in de film sprake van seksuele scènes en is deze niet geschikt voor kinderen jonger dan 12 jaar. Klaagster acht het onbegrijpelijk dat deze scène deel uitmaakt van de reclame-uiting die wordt uitgezonden op een tijdstip dat veel jonge kinderen naar de televisie kijken.
Het verweer
De grens van het toelaatbare wordt in deze reclame-uiting niet overschreden. De gewraakte scène, die vooraf wordt gegaan door twee personen in ondergoed, duurt slecht één seconde. De gewraakte beelden worden niet nadrukkelijk in beeld gebracht. Er worden geen genitaliën getoond en er wordt geen expliciet zichtbare seksuele handeling in beeld gebracht. Om die reden hoeft geen rekening te worden gehouden met het tijdstip van uitzending van deze promo.
Voor de serie “Code 37” geldt de classificatie “mogelijk schadelijk tot 12 jaar”, zodat de serie niet vóór 20.00 uur mag worden uitgezonden. Volgens interne classificatie van de gewraakte reclame-uiting is deze: “mogelijk schadelijk tot 6 jaar” zodat deze uiting volgens het Nicam gedurende de hele dag mag worden uitgezonden. Adverteerder verzoekt derhalve de klacht ongegrond te verklaren.
Het oordeel van de voorzitter
De Commissie vat klaagsters bezwaar aldus op dat zij de reclame-uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen nu deze wordt uitgezonden op een tijdstip dat ook kinderen naar de televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting met (één van) deze criteria in strijd is, stelt de voorzitter zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.
Naar het oordeel van de voorzitter is in deze reclame-uiting de grens van het toelaatbare overschreden, nu daarin expliciet een seksuele handeling in beeld wordt gebracht. Dat de handeling slechts kort in beeld komt, maakt deze niet minder expliciet.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met de eisen van goede smaak en fatsoen en derhalve met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken.