De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radioreclame waarin de voice-over het volgende zegt:
“Goedendag, u belt met het Roast Trainingscentrum. Maak nu een keuze uit één van de volgende mogelijkheden.. en probeer ’t niet te verkloten.
Toets 1 voor de deeltijdopleiding je Moeder Is Lelijk-ologie.
Toets 2 voor de proefles Kus Mijn Kont-kunde.
Toets 3 voor de Master Toegepaste Vernederwetenschappen
Als u niets drukt.. go fuck yourself!
Get ready to roast!
De Comedy Central Roast week, vanaf 2 september, bij Comedy Central”.
De klacht
Klaagster vindt de uiting, die zij ’s middags om 14 uur hoorde, ontoelaatbaar. Zij moest haar dochter van 7 uitleggen wat “go fuck yourself!” betekent. Klaagster wenst dat de reclame niet meer wordt uitgezonden, althans niet meer overdag.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
De reclame is bedoeld ter promotie van het satirische programma “The Roast”. In elke aflevering wordt een bekend persoon op humoristische wijze afgebrand door vriend en vijand. Vervolgens mag de bewuste celebrity wraak nemen op zijn “roasters” door middel van slimme, humoristische opmerkingen. Besloten is om het programma op een soortgelijke, ludieke en humoristische wijze te promoten. Dat niet iedereen deze satire kan waarderen, is vanzelfsprekend.
Naar de mening van adverteerder is het taalgebruik in de onderhavige uiting, mede nu de uiting duidelijk humoristisch is bedoeld, niet zodanig schokkend dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen, zeker voor zover deze overdag wordt uitgezonden.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Ook met inachtneming van deze terughoudendheid vindt de Commissie het taalgebruik in de onderhavige uiting dermate grof, met name door de woorden “go fuck yourself!”,dat zij de uiting in strijd acht met de goede smaak, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip waarop de kans groot is dat (jonge) kinderen deze horen.
Dat de uiting humoristisch is bedoeld, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan uitzending van de reclame dat deze niet vóór 20.00 uur plaatsvindt.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.