De bestreden reclame-uiting
Het betreft een promo voor een serie op Net5: Sophie’s web.
Bij beelden van Sophie en haar vriend Peter zegt de voice-over:
“Als Sophie ontdekt dat haar vriend haar heeft bedrogen in hun eigen bed, met een goede bekende, besluit ze te gaan internetdaten”.
Vervolgens worden beelden van de datingsite “webdating carrousel” vertoond. Zo zijn beelden van “Sophie” te zien met daarboven de mededeling “Spreek hier in 30 seconden je boodschap in” en daaronder “Video is geplaatst”. Vervolgens verschijnen beelden van onder meer een man in onderbroek, aan de voorzijde gefilmd. Terwijl de man zijn handen in zijn broek houdt en daarmee bewegingen maakt, zegt hij: “Ik tel tot 10, en dan laat ik m’n toekan even zien”.
De voice-over vervolgt: “Met wisselend succes”, waarna een andere man, “Teun”, in gesprek raakt met Sophie.
Ten slotte wordt gezegd: “Sophie’s web, vanaf volgende week maandag om 21.25 uur op Net 5”.
De klacht
Klaagster zag deze reclame tijdens het om 18.05 uur gestarte kookprogramma Junior Masterchef, waarin kinderen van 8 tot 12 jaar koken.
Klaagster vindt het zeer duidelijke beeld van een half ontblote volwassen man met zijn handen in zijn onderbroek op dit tijdstip en tijdens een jeugdprogramma ongepast.
Het verweer
Namens verweerder is onder meer het volgende meegedeeld.
Het bureau van NICAM heeft naar aanleiding van een soortgelijke klacht geoordeeld dat SBS de Kijkwijzerregels van NICAM correct heeft toegepast. De relevante correspondentie wordt bij het verweer overgelegd.
Samengevat is geoordeeld dat in de promo een enkele seksuele handeling is te zien die niet nadrukkelijk in beeld is gebracht. Dit betekent dat de uiting geschikt is voor “AL” en dat deze de hele dag kan worden uitgezonden.
SBS vraagt zich af of het (theoretisch) mogelijk is dat de Commissie de promo op het bewuste tijdstip in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) acht. Volgens SBS kan het niet de bedoeling zijn en is het in de praktijk onwenselijk dat met twee maten wordt gemeten.
Voorts meent SBS dat een programma-aankondiging, waar het in dit geval om gaat, geen reclame in de zin van de NRC is. Het gaat om redactionele (programma)-inhoud. SBS kondigt enkel haar programma’s aan en hier zou de redactionele vrijheid onbeperkt moeten gelden, afgezien daarvan dat de aankondiging wel wordt geclassificeerd conform Kijkwijzer van NICAM.
Voor zover klaagster ontvankelijk is in haar klacht, bestrijdt verweerder dat de promo in strijd is met de goede smaak, het fatsoen, het algemeen belang en/of de goede zeden. Van nadrukkelijke seksuele handelingen is geen sprake. Er worden ook geen genitaliën getoond.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat de bestreden uiting moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 NRC. Naar haar oordeel houdt de uiting onmiskenbaar een openbare aanprijzing in, door verweerder, van een dienst, namelijk uitzending van het programma Sophie’s web.
Het feit dat het bureau van NICAM naar aanleiding van een soortgelijke klacht tegen de onderhavige uiting heeft geoordeeld dat deze geschikt is voor alle leeftijden en gedurende de hele dag kan worden uitgezonden, doet niet af aan de bevoegdheid van de Commissie om zelf te beoordelen of deze uiting in overeenstemming is met de NRC en om eventueel een voorwaarde te verbinden aan het tijdstip van uitzenden.
De Commissie vat de klacht op in die zin dat de uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip waarop aannemelijk is dat (jonge) kinderen televisie kijken.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige, beeldvullende en seksueel getinte beelden van een deels ontklede man die met zijn handen in zijn onderbroek beweegt van dien aard, dat zij de uiting in strijd acht met de goede smaak, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip dat (jonge) kinderen televisie kijken.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.