De bestreden reclame-uiting
Het betreft een abri-affiche voor:
“KamaSutrA
EROTISCHE LIFESTYLEBEURS”.
De affiche bevat een foto van de linkerzijde van het deels ontblote onderlichaam van een vrouw, liggend op haar buik. De vrouw draagt een string en aan haar linkervoet een schoen met naaldhak. Terwijl deze voet in de richting van haar billen is gebogen, trekt de vrouw de string met de naaldhak omhoog, boven de bilnaad.
De klacht
De onderhavige uiting, waarin een naakt lichaamsdeel is afgebeeld, is onnodig grievend voor vrouwen. Voorts worden kinderen hier onnodig mee geconfronteerd. Klaagster beschouwt deze “verseksualisering” van reclame als een kwalijke zaak.
De beslissing van de voorzitter
Deze kan als volgt worden samengevat.
Naar het oordeel van de voorzitter zal de klacht de Commissie geen aanleiding geven tot het doen van een aanbeveling. De foto heeft weliswaar een erotische uitstraling, maar kan naar hedendaagse maatstaven niet als te schokkend worden beschouwd, ook niet voor zover deze op straat te zien is.
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Een groot deel van de bevolking bestaat uit kinderen. Reeds daarom zou meer terughoudendheid moeten worden betracht bij het verspreiden van deze posters. Verspreiding zou wellicht niet in de publieke ruimte moeten plaats vinden.
Volgens de voorzitter is de poster “erotisch”. Als deze maatstaf nog wat wordt opgerekt, wordt de grens van de goede smaak en het fatsoen zo overschreden.
De term “Kamasutra” zou al voldoende reclame zijn voor deze beurs en hoeft niet te worden ondersteund met de onderhavige afbeelding.
Het verweer
De uiting die adverteerder vanaf 2012 voert ter aankondiging van haar Erotische Lifestylebeurs is eerder door de Commissie beoordeeld als “niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden”.
Adverteerder zoekt de grenzen op van het erotische kader, maar overschrijdt deze niet. Het doel is de passant te prikkelen, niet te choqueren.
Gezien de hedendaagse maatschappelijke opvattingen ziet adverteerder niet in dat het onderhavige “beeld” door zowel volwassenen als kinderen als choquerend kan worden opgevat. De uiting bevat immers een afbeelding die fantasie vereist, die buiten de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen valt.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is en/of in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van die terughoudendheid oordeelt de Commissie als volgt.
De Commissie stelt voorop dat een verwijzing in reclame naar erotiek en/of seksualiteit op zichzelf nog niet betekent dat de betreffende reclame ontoelaatbaar is, ook niet voor zover deze reclame in de publieke ruimte is te zien. De Commissie beoordeelt dergelijke reclame-uitingen van geval tot geval. De onderhavige aanprijzing van de EROTISCHE LIFESTYLEBEURS KamaSutrA heeft onmiskenbaar een erotische lading, maar de Commissie acht deze niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dit geldt ook voor zover de uiting wordt gezien door kinderen, waaronder zowel (jonge) kinderen aan wie de betekenis van de uiting nog geheel ontgaat, als kinderen bij wie de uiting vragen oproept.
De Commissie heeft er begrip voor dat de uiting, mede gelet op het gebruikte medium, een abri-affiche, niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.