De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiereclame voor (onder andere) aan een autogordel te bevestigen ‘Seat Pets’, uitgevoerd als zes verschillende dierenfiguren. In de commercial is te zien hoe kinderen een aantal verschillende Seat Pets van gelijke grootte gebruiken. Aan het eind van de commercial zegt de voice-over: “De Seat Pet en Seat Pet junior zijn nu verkrijgbaar bij Blokker, Bart Smit, Marskramer en Intertoys vanaf € 14,99”. De zes Seat Pets verschijnen met de logo’s van de genoemde winkels en de vanafprijs ook in beeld.
De klacht
De commercial wekt de indruk dat de genoemde vanafprijs van € 14,99 geldt voor de zes getoonde Seat Pets. In de winkel bleek dat er twee formaten Seat Pets zijn en dat de vanafprijs geldt voor het kleinere formaat. Deze kleine Seat Pets worden in de commercial niet getoond of genoemd.
Het verweer van Tele Toys Shop
In de bewegende beelden van de commercial is de grotere afmeting Seat Pet te zien, maar op het toegevoegde endboard wordt heel duidelijk de kleinere afmeting in beeld gebracht. Daarnaast wordt de vanafprijs van € 14,99 getoond, waardoor duidelijk is dat sprake is van een prijsvariatie. De commercial is niet misleidend.
Overigens wordt de commercial niet meer uitgezonden omdat enkele types Seat Pets niet meer verkrijgbaar zijn.
Het verweer van de onder I t/m IV genoemde adverteerders
Deze adverteerders stellen dat de klacht niet terecht is en verwijzen naar de daarvoor door Tele Toys Shop aangevoerde argumentatie.
Het oordeel van de voorzitter
Gebleken is dat de aangeboden Seat Pets in twee formaten zijn uitgevoerd en dat de in de commercial genoemde vanafprijs van € 14,99 alleen geldt voor het kleinste formaat. Naar het oordeel van de Commissie wordt dit in de commercial niet duidelijk gemaakt. Vast is komen te staan dat in de bewegende beelden, waarin is te zien hoe kinderen de Seat Pets gebruiken, alleen Seat Pets in het grote formaat worden getoond. Dat de in het endboard getoonde Seat Pets kleiner zijn dan de figuren die in de voorafgaande beelden zijn te zien, zoals door adverteerders wordt gesteld, is niet duidelijk, nu in het endboard niet ter aanduiding van de grootte ook het grotere formaat pets en/of kinderen zijn afgebeeld. Aldus
wordt de indruk gewekt dat in de commercial één formaat Seat Pets wordt getoond – het grote formaat – en dat hiervoor de vanafprijs van € 14,99 geldt. Geen enkele Seat Pet van het grote formaat is echter voor deze vanafprijs verkrijgbaar.
Het feit dat sprake is van een vanafprijs betekent weliswaar dat er een prijsvariatie is, maar maakt op zich niet duidelijk dat deze prijsvariatie afhankelijk is van de grootte van de Seat Pet.
Gelet op het voorgaande is de televisiecommercial voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter tevens van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitters houdt alle adverteerders verantwoordelijk voor de genoemde overtreding van de NRC.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerders aan om niet meer op een derge¬lij¬ke wijze reclame te maken.