De bestreden reclame-uiting
Het betreft een huis-aan-huis folder waarin onder meer staat dat men een “Gratis Vuurwerkbon* t.w.v. € 5,00” ontvangt bij aankoop van een zogenaamd December Kalender Kraslot. De asterisk verwijst naar de volgende tekst in de uiting: “Actie geldt niet bij alle winkels. Bon te besteden op Vuurwerkbon.nl en af te halen bij meer dan 400 aangesloten vuurwerkwinkels. Kijk voor de voorwaarden en inleverlocaties op www.primera.nl/vuurwerkbon. OP=OP”.
De klacht
Klager heeft met het oog op zijn kleinkinderen 10 krasloten gekocht teneinde € 50,– aan vuurwerkbonnen te krijgen. Toen klager de bonnen ontving, bleek dat er voor elke € 20,– aan aankoopbedrag een bon van € 5,– cadeau wordt gegeven. Nu dit niet in de uiting staat, is volgens klager sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Adverteerder stelt dat in de actie naar de actievoorwaarden op website wordt verwezen. Adverteerder stelt voorts dat zij deze voorwaarden duidelijk heeft gecommuniceerd.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de bestreden uiting staat dat men bij aankoop van het December Kalender Kraslot een “Gratis Vuurwerkbon” ter waarde van € 5,– ontvangt. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument een dergelijke bon opvatten als een tegoedbon, dat wil zeggen een bon die een bepaalde waarde vertegenwoordigt en waarmee men zaken kan kopen. In dit verband is voorts van belang dat in de uiting zelf voorwaarden staan waarnaar door middel van een asterisk wordt verwezen en die inhouden dat men de bon kan “besteden” op de genoemde website. Het op deze wijze gebruiken van het woord besteden zal door de gemiddelde consument worden opgevat als het equivalent van betalen. Betalen met de Vuurwerkbon is echter niet mogelijk. In feite betreft de Vuurwerkbon een kortingsbon die slechts kan worden ingewisseld per besteed bedrag van € 20,–. Niet in geschil is dat in de uiting niet tevens op deze voorwaarde wordt gewezen.
2) Door het ontbreken van deze informatie zal de gemiddelde consument kunnen menen dat hij met de bon die hij krijgt bij het kopen van het December Kalender Kraslot, vuurwerk zal kunnen kopen voor de waarde die deze bon heeft, in plaats van dat hij onderkent dat het om een kortingsbon gaat. Voorts zal het hem op grond van de bestreden uiting kunnen ontgaan dat voor het gebruiken van deze kortingsbon als voorwaarde geldt dat minimaal € 20,– aan vuurwerk dient te worden gekocht. Weliswaar blijkt het voorgaande wel uit de informatie die adverteerder op haar website verstrekt, waarnaar in de reclame-uiting ook wordt verwezen, maar naar het oordeel van de voorzitter betreft het hier essentiële informatie die reeds in de bestreden uiting had dienen te worden vermeld teneinde de consument in staat te stellen een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen.
3) Op grond van het voorgaande is sprake van een te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet hierop wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.