a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2017/00464

Datum:

31-07-2017

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op adverteerders mobiele website msccruises.nl, waarin een cruise van 7 nachten met cruiseschip MSC Meraviglia (binnenhut), vertrekdatum 22 december 2017,  wordt aangeboden voor de prijs “vanaf € 699,- p.p.”.

 

De klacht

Naar aanleiding van de advertentie voor de cruise die klager op 1 juni 2017 op zijn mobiele telefoon zag, heeft klager MSC Cruises gebeld om een boeking te maken voor vier personen. Er bleek echter geen enkele hut beschikbaar te zijn voor de genoemde prijs van € 699,- per persoon. De prijs bleek € 849,- p.p. te bedragen. MSC Cruises kon niet aangeven of de cruise met vertrekdatum 22 december 2017 daadwerkelijk beschikbaar is geweest voor de prijs van € 699,- p.p. Op de klacht die klager op de website Klachtenkompas hierover heeft geplaatst, heeft adverteerder gereageerd met de mededeling dat sprake is van een onjuiste  prijs op de mobiele website door een fout in de technologie. Omdat klager het met deze reactie niet eens was, heeft hij op advies van Consuwijzer – zijn klacht opnieuw voorgelegd aan MSC Cruises. Laatstgenoemde heeft hierop meegedeeld dat de prijs van € 699,- een fout betreft die is veroorzaakt door een technisch probleem, dat de prijzen op de desktop website correct zijn en dat de prijs van € 699,- p.p. niet bewust is gecommuniceerd. Verder stelt adverteerder in deze reactie op 1 juni 2017 direct alles in het werk te hebben gesteld om de onjuiste prijs van de mobiele website te verwijderen en te vervangen door het huidige tarief.

Klager betwist dat MSC Cruises op 1 juni 2017 direct actie heeft ondernomen, nu op 5 juni 2017 op de mobiele website voor dezelfde cruise nog steeds met de prijs van € 699,- p.p. werd geadverteerd. Klager voelt zich misleid door MSC Cruises, die verantwoordelijk is voor de juistheid van haar informatie op zowel de mobiele als de desktop website.

 

Het verweer

De incorrecte prijs van € 699,- p.p. voor de cruise met afvaartdatum 22 december 2017 is als resultaat op de mobiele website naar voren gekomen na het invoeren van enkele zoek-en-boek voorkeuren door de consument. Bij het telefonische contact met klager heeft MSC Cruises geconstateerd dat de inhoud van haar mobiele website niet overeenkwam met de interne systemen en de desktopversie van de website. Een technisch mankement was hiervan de oorzaak. MSC Cruises heeft dit aan klager meegedeeld en gemeld dat zij het aanbod herriep, refererend aan artikel 2.9 van de Algemene Boekingsvoorwaarden (“Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan”). Op de door klager bij Klachtkompas en bij MSC Cruises ingediende klachten heeft adverteerder direct gereageerd. MSC Cruises heeft ook direct op 1 juni 2017 aan haar IT-afdeling, die in Italië zit, gevraagd om de fout zo spoedig mogelijk op te lossen. Door de lange interne communicatielijnen met Italië heeft het een aantal dagen geduurd voordat het probleem was verholpen.

 

Het oordeel van de voorzitter
De uiting betreft de aanbieding van een reisdienst waarop de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 van toepassing is. In artikel III sub 1 RR is bepaald dat aanbieders van reisdiensten gehouden zijn tot het hanteren van correcte prijzen in hun reclame-uitingen. Als erkend is komen vast te staan dat de voor de cruise met afvaartdatum 22 december 2017 op de mobiele website van MSC Cruises geadverteerde vanafprijs van € 699,- per persoon niet correct is. Aldus voldoet de uiting niet aan het bepaalde in artikel III sub 1 RR.

Dat het vermelden van een onjuiste prijs is veroorzaakt door een technische fout, zoals door adverteerder is gesteld, neemt niet weg dat adverteerder voor de inhoud van de reclame-uiting verantwoordelijk moet worden gehouden. Daarbij is van belang dat voor de consument niet zonder meer duidelijk hoeft te zijn dat de geadverteerde prijs van € 699,- niet juist is.

Nu MSC Cruises voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij na het constateren van de onjuiste prijs actie heeft ondernomen om deze fout te herstellen, ziet de voorzitter aanleiding de aanbeveling aan adverteerder te doen ‘voor zover nodig’.

 

De beslissing van de voorzitter
  

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III sub 1 RR en beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken