De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin de sauzen van Remia worden aangeprezen.
Te zien is hoe “Sjef Pouwermans, chef” in een ‘keuken’ in een bos (vlees)gerechten bereidt en deze ‘versiert’ met sauzen van Remia. Ondertussen zegt hij onder meer: “Ik wil alleen maar koken voor mensen als het ook lekker is voor de natuur” en “Ik wil gewoon het lekkerste koken voor het milieu. Voor elk milieu, daar ben ik heel eerlijk in.” “Culinair journalist Hein J. Miller” zegt, terwijl hij naast een stapel boeken van eerdergenoemde chef-kok zit: “Hij is de eerste die werkt met volledig klimaatneutraal geproduceerde sauzen.” Aan het eind van de commercial worden verschillende flacons sauzen getoond en verschijnt een symbool in beeld met de tekst “Remia produceert 100% klimaatneutraal”.
Samenvatting van de klacht
In de televisiecommercial wordt gesproken over klimaatneutrale sauzen die lekker zijn voor het milieu. Daarbij ziet men veel vlees in beeld. Dat is verre van lekker voor het milieu en niet klimaatneutraal. Klaagster vindt het stuitend dat bij de steeds groter wordende milieuproblematiek mensen aldus op het verkeerde been worden gezet.
Het oordeel van de voorzitter
Klaagster maakt bezwaar tegen de mededeling dat de sauzen van Remia volledig klimaatneutraal worden geproduceerd en lekker voor het milieu zijn, nu deze sauzen vooral in combinatie met vlees zijn te zien. De aanprijzing ziet echter op de sauzen als zodanig waarvan niet is betwist dat deze klimaatneutraal worden geproduceerd. Adverteerder mag daarom de sauzen aldus aanprijzen. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.