Omschrijving:Het betreft de website www.transavia.com van Transavia Airlines CV. |
De klacht De prijs van de aangeboden vliegvakantie is exclusief belastingen en toeslagen. Bij de prijs komen later in het boekingssysteem toeslagen. De aan de consument door middel van boekingsmodules aangeboden prijzen zijn een openbaar aanbod. Om die reden is de uiting in strijd met artikel III onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR). Tijdens het overleg bij de totstandkoming van de RR, waaraan klager deelnam, zijn de boekingsmodules nadrukkelijk mede als reisaanbieding beschouwd. |
Het verweer In de drie stappen in de boekingsmodule wordt eerst het kale tarief getoond, daarna de toeslagen en belastingen, gevolgd door het all-in tarief. De boekingmodule is geen reclame-uiting, omdat geen sprake is van een openbare aanprijzing ter werving van de consument. De consument moet immers actief de module opstarten en keuzes invoeren om uiteindelijk een overeenkomst met adverteerder aan te gaan. De boekingmodule is dus het proces van het aangaan van de overeenkomst met de consument. In een vergelijkbare zaak (dossier 07.0112 van 10 april 2007) heeft de Commissie beslist dat de opbouw van de boekingsmodule niet misleidend is. |
De repliek Klager ziet zich gesteund in zijn standpunt door aanbevelingen inzake vergelijkbare boekingsmodules van andere adverteerders in de dossiers 07.0348, 07.0349, 07.0350 en 07.0351 van 2 augustus 2007. |
De dupliek Adverteerder bestrijdt dat het de bedoeling is dat boekingsmodules ook onder de RR vallen. De boekingsmodule van adverteerder is geen wervingsmiddel of reclame- middel. Het is geen openbare aanbieding maar een individuele aanbieding. Achtergrond van de RR is het tegengaan van lokkertjes. Daarvan is in de boekingsmodule geen sprake. Als de boekingmodule een reclame-uiting zou zijn, dan zou ieder specifiek aanbod (prijsopgave) dat ook zijn. De boekingsmodule is duidelijk. In adverteerders reclame-uitingen worden all-in prijzen gehanteerd. Van misleiding of strijd met de RR is dan ook geen sprake.
|
Het oordeel van de Commissie (29 oktober 2007) De in de boekingsmodule gepubliceerde prijs is echter exclusief “belasting en toeslagen”, waarvan klager onweersproken heeft gesteld dat deze op het moment van publicatie bekende onvermijdbare kosten zijn, zodat artikel III sub 1 RR is overtreden. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel III sub 1 RR |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. De boekingsmodule is geen reclame-uiting in de zin van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR). De beperkte motivering van de uitspraak leidt tot (rechts)onzekerheid. Waar de Commissie heeft overwogen “de aanvrager een keuze heeft gemaakt uit het aanbod, er sprake is van individueel aanbod”, is niet duidelijk welk aanbod hier wordt bedoeld, waaruit een keuze moet worden gemaakt om daarmee de openbare aanprijzing tot een individueel aanbod te maken. III. Hoewel de onderhavige beoordeling zich uitsluitend richt op de boekingsmodule, wijst transavia.com u erop dat alle reclame-uitingen op haar website voldoen aan artikel III RR. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandeling Partijen hebben hun standpunten nader toegelicht.
|
Het oordeel van het College Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende. Ad II. Ad III. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |