De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in Holland Herald, het inflight magazine van KLM, in september 2009. De advertentie toont een dame met een uniform pet schuin op haar hoofd. Naast haar staat een fles Stolichnaya wodka afgebeeld en in het midden van de advertentie staat: ‘Everybody is somebody’s secret’.
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Volgens klager wordt met deze uiting seksueel succes gesuggereerd. ‘Iedereen is iemands geheimpje’ impliceert dat het drinken van Stolichnaya wodka ertoe leidt dat mensen geheimpjes voor elkaar hebben. Een geheim hebben, houdt in dat er spannende dingen gebeuren die blijkbaar een beetje fout en stout zijn en die niet iedereen mag weten. De uiting suggereert dat de vrouw in de reclame-uiting het geheime, seksuele succes is van mannen die Stolichnaya wodka drinken. Dit is in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alchohoudende dranken (RvA).
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie merkt op dat nu de reclame-uiting in september 2009 is verschenen, de Alcoholcode zoals deze gold tot 1 oktober 2009 van toepassing is.
2) De Commissie is van oordeel dat de reclame-uiting niet de indruk wekt dat de consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes. In het bijzonder ziet de Commissie geen causaal verband tussen de pose van de dame, de zinsnede ‘Everybody is somebody’s secret’ en het vermeende seksuele succes van mannen. De klacht moet dan ook ongegrond worden verklaard.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.