De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefilmpje waarin de Lost & Found Service van KLM wordt aangeprezen (http:/ews.klm.com/klm-launches-lost–found-service of via www.youtube.com).
In het filmpje zegt een medewerkster van het Team Lost & Found het fijn te vinden dat het team hulp krijgt bij het zo snel mogelijk terugbrengen van in vliegtuigen van KLM of op de luchthaven Schiphol gevonden voorwerpen. Op dat moment verschijnt het hondje “Sherlock” in beeld en wordt getoond hoe het hondje verschillende verloren voorwerpen bij de eigenaar terugbezorgt en hoe het daarvoor getraind wordt.
Het filmpje sluit af met de tekst: “Doing whatever it takes to return your lost items”.
De klacht
De film wekt de indruk dat KLM gebruik maakt van een getrainde hond om verloren spullen naar de eigenaren terug te brengen, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval blijkt te zijn. De film is een leugen.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Op het verweer wordt in het oordeel ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting wordt de aandacht gevestigd op het nieuwe KLM Lost & Found-team dat, blijkens de eindtekst, ‘al het nodige doet om verloren voorwerpen bij je terug te bezorgen’. Vast staat dat daarbij geen gebruik wordt gemaakt van het in het reclamefilmpje optredende hondje Sherlock. Dit betekent echter niet dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het hondje op humoristische wijze dient als symbool voor de service en de inzet van het aangeprezen Lost & Found-team, en niet daadwerkelijk op de in het filmpje getoonde wijze wordt ingezet door het team.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.