De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.klm.com onder de aanhef: “Selecteer uw reisdata”.
De klacht
Volgens de uiting kost een ticket voor een reis van Amsterdam naar Rio De Janeiro met een heenreis op 19 juni 2010 en een terugreis op 12 juli 2010 € 828,- .
Toen klaagster een datum selecteerde, verscheen op het volgende tabblad een overzicht van de beschikbare vluchten. Volgens dit overzicht was de totaalprijs geen
€ 828,- maar € 1066,-.
Het verweer
Door een technische oorzaak was de prijsinformatie op KLM’s webpagina ‘Selecteer uw reisdata’ niet correct. KLM betreurt dit zeer.
Het betrof een aantal tickets die KLM verkocht op vluchten die werden uitgevoerd door Air France. De beschikbare tickets werden in “cache” opgeslagen en vervolgens ten onrechte als beschikbaar op KLM’s website vermeld.
Het oordeel van de Commissie
Naar KLM heeft erkend is de in de gewraakte uiting vermelde prijs voor de in de klacht bedoelde vlucht naar Rio De Janeiro niet correct. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR). Ingevolge deze bepaling zijn aanbieders gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen.
De Commissie acht de uiting tevens misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC, nu de reclame gepaard gaat met onjuiste informatie en deze de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 1 RR en 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.