De bestreden reclame-uiting
Het betreft de reclame-uiting die gestaan heeft in het Algemeen Dagblad van zaterdag 28 mei 2011 en waarin onder meer een all-in retour naar Istanbul voor € 99,- wordt aangeprezen.
De klacht
Klager is direct op Globe.nl en op KLM.nl gaan kijken, maar vond daar de aanbieding niet. Maandagochtend om 8.30 uur had klager telefonisch contact met het hoofdkantoor, doch zonder succes. Vervolgens is hij om 9.30 uur naar de Globe-winkel gegaan waar hem werd meegedeeld dat men zojuist een e-mail van het hoofdkantoor had ontvangen met de mededeling dat er een fout in de krant had gestaan. De uiting is derhalve misleidend.
Het verweer
In de advertentie is sprake van een ongelukkige fout. Adverteerder betreurt dit zeer. Inmiddels zijn maatregelen genomen om de kans op herhaling van een dergelijke fout te minimaliseren.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling. Hij overweegt daartoe dat in de uiting onjuiste informatie is versterkt, nu het -naar adverteerder ook heeft erkend- niet mogelijk was om voor € 99,- een all-in retour naar Istanbul te boeken.
Blijkens het voorgaande is in de uiting onjuiste informatie gegeven als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.