De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op htttp://www.klm.com/travell. Daarin staat onder de aanhef “World Business Class” onder meer:
“Geniet van uw keuze uit heerlijke driegangenmenu’s die speciaal zijn bereid zijn door Nederlandse topkoks. Alle maaltijden worden geserveerd op prachtig Marcel Wanders servies en met een uitstekend glas wijn of ander drankje. Heeft u speciale wensen, dan doen we er alles aan om die te vervullen”.
De klacht
In de uiting wordt gesuggereerd dat de reiziger een driegangenmaaltijd van een Nederlandse top-kok geserveerd krijgt. Aan boord blijkt deze service niet te gelden voor wie bij boeking heeft opgegeven vegetariër te zijn.
Klaagster vindt de reclame misleidend.
Het verweer
Op intercontinentale vluchten biedt KLM speciale maaltijden voor passagiers die zich aan een speciaal, bijvoorbeeld vegetarisch dieet houden. Deze maaltijden worden voor de World Business Class door chef-koks gemaakt en kunnen kosteloos worden geserveerd.
Blijkens contact met klaagster was zij niet tevreden over de kwaliteit van de geserveerde vegetarische maaltijd van 3 gangen en was zij teleurgesteld over het feit dat deze niet was voorbereid door een Nederlandse top-kok. KLM betreurt dat. Zij wil haar klanten volledig en juist informeren en zal op de bewuste webpagina duidelijk maken dat als de World Business Class passagier een speciale maaltijd kiest, deze wordt voorbereid door een chef-kok.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Vast is komen te staan dat indien een klant speciale wensen heeft ten aanzien van het driegangenmenu, bijvoorbeeld omdat hij een vegetarische maaltijd verkiest, de maaltijd wordt voorbereid door een chefkok, en niet door een Nederlandse topkok. Nu echter in de uiting zonder voorbehoud wordt gesteld: “Geniet van uw keuze uit heerlijke driegangenmenu’s die speciaal zijn bereid zijn door Nederlandse topkoks” gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.