a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2019/00602

Datum:

01-11-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een e-mail die aan klaagster is verstuurd, waarin (in een afbeelding van een palmenstrand) de volgende tekst staat:
KLM
WERELDDEALWEKEN

CURAÇAO

Nu vanaf

€ 479

Retour
+ € 10 boekingskosten >”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster is van plan om in de periode van 15 februari 2020 t/m 1 maart 2020 naar Curaçao te gaan. Op 9 juli 2019 vond zij KLM vliegtickets naar deze bestemming voor de prijs van € 836,03 per persoon. Klaagster besloot te wachten met boeken totdat de zogenoemde ‘Werelddealweken’ zouden beginnen. In het verleden had zij daardoor een aanzienlijke korting gekregen. Op de eerste dag van de Werelddealweken zag zij echter dat de tickets nu voor € 1188,- werden aangeboden. Dit is € 300,- meer dan in juli 2019, terwijl reclame wordt gemaakt voor kortingsweken. Vorig jaar betaalde klaagster voor exact dezelfde periode € 692,19 p.p. voor de tickets.  

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Wegens de hoge vraag in de voorjaarsvakantie is het actietarief niet beschikbaar geweest voor de gewenste reisdata van klaagster. Dat betekent echter niet dat er geen kortingsweken zijn geweest en dat de reclame onjuistheden bevat. De ticketprijzen zijn volledig afhankelijk van vraag en aanbod. De beschikbaarheid van de prijs kan daarom afhangen van het moment dat er naar een vlucht wordt gezocht. Voor de tarieven gelden een bepaalde verkoopperiode en reisperiode, en een ruime stoelbeschikbaarheid binnen deze periodes, maar niet op elke datumcombinatie.

Er zijn voldoende andere reisdata waarop het actietarief wel beschikbaar is, aldus KLM. Ter onderbouwing heeft zij een overzicht overgelegd van de stoelbeschikbaarheid tegen het actietarief voor vluchten naar en van Curaçao per vertrekmaand die bij het boeken tijdens de Werelddealweken beschikbaar waren. KLM houdt naar eigen zeggen een ruime stoelbeschikbaarheid aan bij dergelijke campagnes van gemiddeld 30% over de gehele reisperiode. Uit het overgelegde overzicht volgt dat het actietarief voor de bestemming Curaçao in de Werelddealweken voldoende beschikbaar was, aldus KLM.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de uiting omdat de prijs van een retourvliegticket naar Curaçao vóór de actieperiode lager was dan in de actieperiode, terwijl in deze actieperiode (de Werelddealweken) wordt geadverteerd met “Vanaf €479,-”.

Deze klacht kan niet slagen.

In de uiting staat “Curaçao, nu vanaf € 479”.

Bij een aanbieding als deze dient er op basis van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 een redelijke beschikbaarheid te zijn van de door adverteerder in de reclame-uiting aangeboden diensten voor de genoemde prijs. Naar het oordeel van de Commissie heeft KLM (met het overgelegde overzicht) voldoende aannemelijk gemaakt dat er in de Werelddealweken sprake is geweest van een redelijke beschikbaarheid van retourtickets naar Curaçao voor de prijs van € 479,-.

Dat de tickets voor de door klaagster gewenste specifieke reisdata (in de voorjaarsvakantie van 2020) aanzienlijk duurder waren dan de geadverteerde vanaf-prijs van € 479,-en ook duurder dan het tarief dat klaagster in juli 2019 vond (€ 836,03), maakt de uiting niet misleidend.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken