De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Koopjedeal.nl in het Brabants Dagblad. Daarin staat, onder het kopje “Canadian Nasa Traagschuim Matras met 7-comfortzones” onder andere:
“Geen slechte nachtrust en rug- of gewrichtsklachten meer!”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de claim “geen rug- of gewrichtsklachten meer“ onrechtmatig omdat er veel verschillende aan rug of gewrichten gerelateerde klachten zijn (van licht tot uitermate ernstig en zelfs dodelijk), die niet worden opgelost door een andere matras. De claim kan niet waargemaakt worden en kan klanten aanzetten tot het kopen van deze matras, terwijl zij dat zonder de claim niet zouden doen.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Voordat adverteerder een product aanbiedt op haar website, ondergaat dat product allerlei tests en moet het voldoen aan kwaliteitscriteria. Voor de matrassen geldt dat adverteerder deze zelf test, maar dit ook door een fors aantal klanten laat doen. De test bestaat uit allerlei vragen waarna de productadvertentie aan de hand van de tests wordt opgesteld, aldus adverteerder. Op de vraag: “Bevordert dit matras de nachtrust?” is door veruit de meeste klanten bevestigend geantwoord. Omdat elk individu anders is, biedt adverteerder de mogelijkheid om producten gratis te retourneren en een niet-goed-geld-terug garantie voor het geval de aankoop niet bevalt.
Het oordeel van de Commissie
In de advertentie staat “Geen slechte nachtrust en rug- of gewrichtsklachten meer!”
Deze zin wordt niet nader toegelicht. Klager maakt bezwaar tegen deze claim voor zover daarin wordt beweerd dat men met de betreffende matras geen rug- of gewrichtsklachten meer zal hebben.
De woorden “Geen slechte nachtrust en rug- of gewrichtsklachten meer!” bevatten geen voorbehoud of relativering. De gemiddelde consument zal deze woorden zo begrijpen dat eventuele rug- en gewrichtsklachten (van welke aard dan ook) zullen verdwijnen wanneer men de betreffende matras gebruikt. Nu klager de juistheid van deze mededeling in de bestreden uiting gemotiveerd heeft aangevochten, lag het op de weg van adverteerder om de juistheid ervan aannemelijk te maken. Dat heeft adverteerder nagelaten. Adverteerder heeft in haar verweer weliswaar meegedeeld dat zij haar matrassen test en op welke manier zij dat doet, maar deze mededeling is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende om een dergelijke absolute claim als in het onderhavige geval te onderbouwen.
Nu adverteerder de juistheid van voornoemde mededeling niet aannemelijk heeft gemaakt, gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.