De bestreden reclame-uiting
Het betreft de in een dagbladadvertentie van Koopjedeal opgenomen aanbieding van “2 paar Therapeutische Compressiesokken” voor € 9,95.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager heeft de in de advertentie aangeboden therapeutische compressiesokken gekocht. Omdat deze te groot bleken te zijn, heeft hij de sokken teruggestuurd naar adverteerder. Klager heeft vervolgens bericht ontvangen dat het product niet teruggestuurd had mogen worden, omdat dit een “hygiëne artikel” betreft dat niet geretourneerd mag worden. Klager meent dat deze informatie bij de aanbieding van de therapeutische compressiesokken in de advertentie vermeld had moeten worden. Klager vindt het (in zijn woorden) “van de zotte” dat hij eerst de retourpolicy van adverteerder zou moeten lezen alvorens een product te kunnen bestellen.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Wanneer een klant na bestelling alsnog wil afzien van de aankoop, moet hij bij Koopjedeal een retouraanvraag doen, waarna hem instructies worden toegestuurd hoe te handelen. Klager heeft geen retouraanvraag gedaan, waardoor adverteerder hem niet heeft kunnen informeren. In de retourpolicy op adverteerders website worden de artikelen opgesomd die niet geretourneerd kunnen worden. Aan klager is meegedeeld dat hij, na het terugzenden van de therapeutische compressiesokken, de volgende drie opties heeft:
hij krijgt 75% van het aankoopbedrag gecrediteerd;
hij krijgt 100% van het aankoopbedrag in de vorm van een tegoedbon gecrediteerd;
het product wordt alsnog naar klager gezonden in de staat waarin adverteerder dit heeft ontvangen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht zo op dat volgens klager in de advertentie essentiële informatie ontbreekt, nu bij de aanbieding van 2 paar therapeutische compressiesokken niet wordt vermeld dat deze niet kunnen worden geretourneerd. Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. De in de advertentie aangeboden producten kunnen alleen via de website van Koopjedeal worden besteld. Op die website staat de retourpolicy van adverteerder. Daarin wordt uitdrukkelijk vermeld dat sokken onder de artikelen vallen die om hygiënische redenen niet geruild of geretourneerd kunnen worden. Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument aldus voldoende duidelijk geïnformeerd over de retourmogelijkheden van de therapeutische compressiesokken. Deze informatie is niet zo essentieel, dat deze reeds in de krantenadvertentie opgenomen moet zijn.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.