a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2022/00343

Datum:

08-09-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van ‘Koopjedeal’, waarin onder meer staat:

“Goedkoopste van Nederland
8-PACK of 16-PACK Gillette Scheermesjes”
[….]
“29,99  12,99”.

 

De klacht

Tijdens het bestelproces wijzigt, na het kiezen van het aantal scheermesjes, de prijs van €12,99 voor Gillette Fusion scheermesjes naar €18,99 voor een 8-pack en naar €36,99 voor een 16-pack. Klager heeft nog geprobeerd om buiten de website om een 16-pack voor de aangeboden prijs van €12,99 te bestellen, maar zonder resultaat. In de uiting staat geen ‘vanaf-prijs’. Klager vindt de uiting misleidend omdat er een prijs van €12,99 in de uiting staat (zonder voorwaarden), maar adverteerder komt daar in het bestelproces op terug.

 

De samenvatting van het verweer

Zodra je op de website bij een product uit meerdere opties kunt kiezen, los of het gaat om Gillette scheermesjes of niet, dan kun je deze opties zelf selecteren waarna de prijs voor het gewenste product verspringt naar de correcte prijs voor het product. De prijs van €12,99 is voor de 8-pack Mach3 Gillette scheermesjes, en zodra klager de door hem gewenste scheermesjes selecteert (te weten: 16-pack Fusion Gillette scheermesjes) dan verschijnt de prijs van €36,99. De werking van de website is volgens adverteerder meerdere malen aan klager uitgelegd.

Adverteerder heeft van klager geen voorbeeld ontvangen van een andere aanbieder die dezelfde scheermesjes goedkoper aanbood. Indien klager een voorbeeld had overgelegd dan had adverteerder de scheermesjes aangeboden voor dezelfde lage prijs aangezien in de bestreden uiting ‘de goedkoopste van Nederland’ stond. Adverteerder onderzoekt of deze zin nog actueel is en zodra blijkt dat dit niet het geval is, zal zij de zin verwijderen ofwel de prijs aanpassen. Aangezien klager geen beeldmateriaal heeft overgelegd waarop te zien is dat adverteerder niet de laagste prijs heeft aangeboden, kan adverteerder hier niet verder op ingaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting worden diverse Gillette scheermesjes aangeboden voor de prijs van €12,99. Er wordt niet bij vermeld dat dit een zogenaamde ‘vanaf’-prijs is, te weten een prijs die alleen geldt voor -zoals door adverteerder aangevoerd- het type scheermesje: 8-pack Mach3 Gillette. Nu uit de uiting niet blijkt dat het een vanaf-prijs is, mag de consument ervan uitgaan dat deze prijs geldt, ongeacht het gewenste type en aantal scheermesjes. Dat deze informatie wel duidelijk wordt tijdens het bestelproces, doet niet af aan het oordeel dat de gemiddelde consument door de wijze waarop adverteerder de prijs vermeldt, op het verkeerde been wordt gezet. De consument zal immers in eerste instantie menen dat het om een vaste prijs gaat en daardoor bij zijn keuze voor een transactie van een te lage prijs uitgaan in de situatie dat hij niet voor het ‘8-pack Mach3 Gillette’ kiest. De uiting biedt voldoende ruimte om duidelijk te maken dat het om een vanaf-prijs gaat.

Op basis van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk is ten aanzien van het prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken