a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2023/00445

Datum:

24-10-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame

Het gaat om een deal voor Gillette Scheermesjes in de outlet rubriek op de website van Koopjedeal (www.koopjedeal.nl).

In de reclame staat onder meer:

“Gilette Scheermesjes

[…]

Je bespaart € 16,50 -55%

29,99 13,49

In winkelmand

[…]

Onze inkopers hebben alles op alles gezet om deze spectaculaire aanbieding voor je te regelen.

Vandaag zijn deze 8- of 16 packs van Gillette voordeliger dan ooit.

Een mesje gaat wel tot drie maanden mee, waardoor je met een 8- of 16-pack tot zo’n 2 tot 4 jaar kunt scheren voor een schijntje!

Overige informatie

Aantal: 8 of 16.

29,99

13,49

In winkelmand.”

Er is in de reclame een afbeelding te zien van de verpakking van een 8-pack Gillette Fusion 5 scheermesjes.

 

Samenvatting van de klacht

In de outlet rubriek van Koopjedeal staan diverse deals, waaronder drie soorten Gillette scheermesjes voor € 13,49. Als op de aanbieding wordt geklikt dan verschijnt er een scherm waar een keuze moet worden gemaakt tussen het type scheermesje en de hoeveelheid. Klager heeft eerst de keuze gemaakt voor 8 stuks en verwijst hiervoor naar het bijgevoegde screenshot. Later heeft klager de keuze gemaakt voor 16 stuks en verwijst ook hiervoor naar het bijgevoegde screenshot. De reclame vermeldt dat de prijs € 13,49 is, maar als verder wordt geklikt naar het winkelmandje verandert de prijs voor een 16-pack naar € 37,99.

Klager heeft hierover al eerder een klacht ingediend. Toen is geoordeeld dat er sprake was van een misleidende reclame. Het gaat om de uitspraak in de zaak 2022/00343.

Klager heeft nog een keer geprobeerd de aanbieding voor de geadverteerde prijs te bestellen, zij het tevergeefs. Er is geen sprake van een aanbieding die te mooi is om waar te zijn en evenmin van een ‘outlet knaller’.

Als wordt gekozen voor het type Fusion 5 en een 16-pack, dan verspringt de prijs naar € 37,99. Hierbij staat dat € 12 wordt bespaard en er een korting is van -24%. Ook is er een doorgestreepte prijs te zien van € 49,99. Klager heeft de doorgestreepte prijzen van € 29,99 en € 49,99 nergens kunnen vinden op de website van adverteerder. Er staat ook niet bij of dit een adviesprijs of een eerdere verkoopprijs is.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder hanteert altijd een ‘vanaf’ prijs bij producten, ook voor de Gillette scheermesjes. In dit geval is de ‘vanaf’ prijs € 13,49, wat geldt voor het type Mach en voor een 8-pack. De prijs weerspiegelt de kosten van het specifieke product, dat bekend staat om bepaalde eigenschappen en de hoeveelheid mesjes in de verpakking.

Adverteerder vindt het van belang op te merken dat andere varianten van de scheermesjes aanzienlijk duurder kunnen zijn, vanwege verschillende factoren, zoals geavanceerde technologie, extra functies, of een groter aantal mesjes in de verpakking. De prijsverschillen zijn niet bedoeld om verwarring te veroorzaken. Adverteerder erkent dat het voor consumenten wel verwarrend kan zijn.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de bestreden reclame worden Gillette scheermesjes aangeboden voor de prijs van € 13,49. Er wordt niet bij vermeld dat dit een zogenaamde ‘vanaf’-prijs is, te weten een prijs die alleen geldt voor — zoals door adverteerder aangevoerd — het type scheermesje: 8-pack Mach3 Gillette. Nu uit de reclame niet blijkt dat het een vanaf-prijs is, mag de consument ervan uitgaan dat deze prijs geldt, ongeacht het gewenste type en aantal scheermesjes.

2) Dat deze informatie wel duidelijk wordt tijdens het bestelproces, doet niet af aan het oordeel dat de gemiddelde consument door de wijze waarop adverteerder de prijs vermeldt op het verkeerde been wordt gezet. De consument zal immers in eerste instantie denken dat het om een vaste prijs gaat en daardoor bij zijn keuze voor een transactie van een te lage prijs uitgaan in de situatie dat hij niet voor het ‘8-pack Mach3 Gillette’ kiest. De reclame biedt voldoende ruimte om duidelijk te maken dat het om een vanaf-prijs gaat.

3) Op basis van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk is over het prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat anders niet was genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4) Nu in de uitspraak van 8 september 2022 in de zaak 2022/00343 de klacht over een soortgelijke reclame van adverteerder voor Gillette scheermesjes gegrond is verklaard, zal bij een volgende soortgelijke klacht worden overwogen de zaak voor te leggen aan de voltallige Reclame Code Commissie, die dan kan besluiten dat de uitspraak wordt voorzien van een alert, om zo de uitspraak onder een breed publiek te verspreiden. 

 

De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter
  

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken