De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding van de “iPower 5600” op adverteerders website www.superdagdeal.nl (subpagina www.superdagdeal.nl/index.php?TRANSID=882735057&m4n_aid=10963&utm_campaign=M4N).
Boven een afbeelding van het product staat:
“iPower
5600: Portable mobiele oplader inclusief verzendkosten”
Naast de afbeelding staat onder meer:
Van € 59,95
Alleen vandaag:
€ 25,00
(Excl. € 4,95 verzendkosten per product)
De klacht
De illusie wordt gewekt dat het product inclusief verzendkosten € 25,- kost, terwijl in werkelijkheid, bovenop de genoemde prijs, verzendkosten in rekening worden gebracht.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
Het product kost € 29,95 inclusief verzendkosten. Doordat er een fout in de titel van de advertentie stond, ontstond de verwachting dat het product € 25,- inclusief verzendkosten kostte. Adverteerder begrijpt dat de uiting verwarrend was voor klager. Adverteerder betreurt de gang van zaken en biedt haar excuses aan klager aan en biedt aan om klager een ‘kortingscode’ ter waarde van € 20,- toe te zenden, die hij kan gebruiken bij een volgende aanschaf bij superdagdeal.nl.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht – waarvan klager desgevraagd heeft meegedeeld dat hij deze handhaaft – de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
In de titel van de advertentie wordt gesuggereerd dat de genoemde prijs van € 25,- inclusief verzendkosten is, terwijl, naar adverteerder heeft erkend, bovenop deze prijs verzendkosten ad € 4,95 in rekening worden gebracht.
Aldus gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie met betrekking tot het bestaan van een specifiek prijsvoordeel zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, welk besluit hij anders niet had genomen.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.
Hij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.