De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door Uber Eats aan klager verzonden e-mail waarin een kortingscode staat (“Get £5 off your next 2 orders”).
Samenvatting van de klacht (vertaald uit het Engels)
Klager ontving een promotiecode van adverteerder maar blijkt die niet te kunnen gebruiken omdat volgens adverteerder sprake zou zijn van ‘fraude’. Adverteerder stelt dat klager de e-mail van een ander zou hebben ontvangen. Klager kreeg de e-mail evenwel van adverteerder zelf. Hij heeft inderdaad twee accounts (een zakelijk en een privé account), maar wilde op zijn privé account van het aanbod gebruik maken, waaraan de e-mail ook was gericht.
Samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)
Klager heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden van Uber Eats. Hij heeft twee Uber Eats accounts met twee verschillende e-mailadressen. Via beide adressen heeft hij orders geplaatst bij Uber Eats gedurende de afgelopen maanden. Het is in strijd met de Uber Eats voorwaarden om meer dan één Uber Eats account te bezitten. Om die reden was adverteerder gerechtigd de aanbieding te blokkeren.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt dat zich in dit geval een zeer specifieke reden van contractuele aard voordeed waardoor adverteerder niet bereid was om klager gebruik te laten maken van de kortingscode in de bewuste e-mail. Hierbij gaat het om het feit dat klager twee verschillende Uber Eats accounts bezit, waarbij het blijkbaar voor adverteerder niet ter zake doet dat het ene account een zakelijk account is en het andere een privé account. De voorzitter gaat ervan uit dat de consument voor wie deze zeer bijzondere situatie niet geldt zonder problemen gebruik kan maken van de kortingscode. Gelet hierop kan de reclame-uiting niet onjuist of misleidend worden geacht. Dat klager het niets eens is met de reden waarom adverteerder dit in zijn geval weigert, leidt niet tot een ander oordeel. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.