a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Dossiernr:

2022/00157

Datum:

24-05-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen het meermaals ontvangen van ongewenste ongeadresseerde reclamefolders met kortingscodes voor de bezorgmaaltijden van Uber Eats. Afzender biedt volgens klaagster geen mogelijkheid contact op te nemen per telefoon, mail, post of anderszins, maar stelt de ontvanger van de reclame verplicht om haar app te installeren om op die manier contact te krijgen met het bedrijf. Klaagster heeft geprobeerd de ontvangst van de ongewenste reclamefolders te stoppen door contact op te nemen met adverteerder maar afzender weigert mee te werken. Klaagster heeft een sticker op haar brievenbus waarop staat dat zij geen ongeadresseerde reclame wenst te ontvangen.

 

Het verweer

De folder bevat een promotiecode die afzender geeft aan personen, die niet eerder hebben besteld bij afzender. Deze flyer zit altijd in een groene envelop die is gericht “aan de bewoners van” in combinatie met een specifiek adres bestaande uit een straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats. Aangezien afzender de folder in een envelop met een uniek adres heeft verstuurd, kwalificeert het niet als ongeadresseerd reclamewerk zoals bedoeld in de Code verspreiding ongeadresseerd reclamedrukwerk (Code VOR). De NEE/NEE- en NEE/JA-stickers zijn dus  niet gericht tegen poststukken zoals de folder van afzender. Daarmee is er volgens afzender geen sprake van strijdigheid met de Nederlandse Reclame Code. Klaagster kan zich gratis afmelden voor geadresseerde post van afzender in de toekomst via www.postfilter.nl, zoals ook op de folder staat.


Samenvatting van de repliek

Volgens klaagster zat de folder niet in een enveloppe. Op het reclamemateriaal stond niet “aan de bewoners van” en ook geen adres. Er is daarmee geen gehoor gegeven aan de stickers waarop duidelijk staat dat klaagster geen ongeadresseerde reclame wens te ontvangen.

 

Samenvatting van de dupliek

Naar aanleiding van de repliek heeft adverteerder contact opgenomen met PostNL om te bezien of het mogelijk zou kunnen zijn dat de flyer zonder enveloppe is verstuurd. PostNL heeft echter bevestigd dat dit niet mogelijk is. Folders van adverteerder worden door PostNL altijd in een enveloppe verstuurd, voorzien van adressering en de aanhef “aan de bewoners van”. Zonder enveloppe kan PostNL de folder niet bezorgen. Ditzelfde geldt voor folders zonder bezorgadres. Afzender verwijst in haar reactie naar een e-mail van PostNL waar het voorgaande uit blijkt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Omdat afzender in verweer en dupliek voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de folder is verzonden in een enveloppe die is gericht “aan de bewoners van” een specifiek op de envelop genoemd adres, kan de bestreden uiting niet worden aangemerkt als ongeadresseerd reclamedrukwerk in de zin van de Code VOR. Derhalve oordeelt de voorzitter dat de klacht is gebaseerd op een onjuiste grondslag.

2. Gelet op het bovenstaande beslist de voorzitter als volgt.  
 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken