a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2015/00650

Datum:

16-07-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een bij een aankoop bij Kijkshop ontvangen dichtgevouwen winkaart, met op de voorzijde onder meer de mededeling “Win 1 van de 10.000 prijzen!” en op de achterzijde de mededeling “Open de kaart en win!” Op de achterzijde staat het logo van kijkshop.nl en onder de mededeling “Mede mogelijk gemaakt door:” staan de logo’s van de Staatsloterij en TravelBird. Daaronder wordt voor de actievoorwaarden verwezen naar kijkshop.nl/win.

Na het openscheuren van het kaartje is aan de binnenzijde de volgende tekst te zien:

“Gefeliciteerd! Er is een prijs gevallen op jouw code: [code]”, gevolgd door het logo van kijkshop.nl. Verder worden de stappen vermeld om via de webpagina kijkshop.nl/win “jouw prijs” op te halen.

 

De klacht

 

Klaagster vindt het niet juist dat in de uiting staat: “Gefeliciteerd! Er is een prijs gevallen op jouw code!” Toen klaagster op de website van Kijkshop de code invulde om te kijken wat haar prijs was, bleek zij een korting van € 5,- op haar volgende aankoop bij Kijkshop van minimaal

€ 40,- te krijgen. Klaagster vindt deze korting geen prijs, omdat zij geld moet uitgeven om de korting te ontvangen.

Het verweer van verweerder sub 1 (Kijkshop)

 

De winkaart stelt een prijs (beloning) voor deelname aan de actie in het vooruitzicht, en verwijst ook naar de actievoorwaarden op de website kijkshop.nl/win. In deze voorwaarden wordt duidelijk vermeld hoe het prijzenpakket is opgebouwd, wat de beschikbaarheid is en welke waarde de prijzen vertegenwoordigen. Daarbij wordt de consument erop gewezen dat de korting van € 5,- geldig is vanaf een minimale besteding van € 40,-. De korting van € 5,- is te beschouwen als een prijs, omdat de consument daarmee een financieel voordeel heeft bij een volgende aankoop bij Kijkshop.

 

De reactie van verweerder sub 2 (Staatsloterij)

 

In de eerste plaats wordt aangevoerd dat klaagster in haar klacht, voor zover deze tegen de Staatsloterij gericht is, niet-ontvankelijk is. Kijkshop is de adverteerder, en de bestreden mededelingen en het prijzenpakket kunnen evenmin aan de Staatsloterij worden toegerekend. De reclame is ook niet ten behoeve van de Staatsloterij gemaakt. De winkaartactie is georganiseerd door Kijkshop en deelname aan de actie vindt plaats op de daarvoor door Kijkshop aangegeven wijze. De Staatsloterij heeft geen feitelijke invloed kunnen uitoefenen op de mededelingen van Kijkshop noch op de samenstelling van het prijzenpakket, en is daarvoor niet verantwoordelijk.

Vervolgens betoogt Staatsloterij – kort gezegd – dat en waarom de klacht moet worden afgewezen indien de Commissie het ontvankelijkheidsverweer ongegrond acht.

 

De reactie van verweerder sub 3 (TravelBird)

 

De klacht is alleen gericht tegen Kijkshop en heeft geen betrekking op TravelBird. Het enkele feit dat TravelBird in de uiting genoemd wordt, doet daar niet aan af. De aankoop die klaagster heeft gedaan, de website waarop de wincode moet worden ingevuld en de e-mail met kortingscode houden alleen verband met de Kijkshop.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In de eerste plaats dient beoordeeld te worden of klaagster kan worden ontvangen in haar klacht voor zover deze tegen verweerders sub 2 en sub 3 is gericht, nu deze verweerders betwisten verantwoordelijk te zijn voor de bestreden reclame-uiting. De Commissie is van oordeel dat de Staatsloterij en TravelBird mede als adverteerders van de winkaart als geheel moeten worden aangemerkt, nu in de uiting uitdrukkelijk wordt vermeld dat de actie door deze verweerders, waarvan de logo’s zijn  afgedrukt, mede mogelijk is gemaakt. Daardoor moet ook de bestreden mededeling “Gefeliciteerd! Er is een prijs gevallen op jouw code!”, die van deze totale uiting deel uitmaakt, mede aan verweerders sub 2 en 3 worden toegerekend.

 

2) De klacht dient echter te worden afgewezen. De korting van € 5,- op een volgende aankoop van minimaal € 40,- levert een financieel voordeel op voor de consument die besluit tot die aankoop over te gaan en vertegenwoordigt aldus een bepaalde waarde. De Commissie acht het niet onjuist in dat geval te spreken van een “prijs”.

 

3) Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken