De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder waarin – voor zover hier van belang – het volgende staat.
Op de voorzijde: “fonq.nl” met daarnaast een afbeelding van een cirkel met daarin de tekst: “€ 10,- korting* z.o.z.” en daaronder afgebeeld 24 producten.
Op de achterzijde: “fonq.nl eigentijds webwarenhuis. Een inspirerend wonen & lifestyle assortiment. (…)”. Onder deze tekst staan acht producten afgebeeld, waaronder de lamp ‘Fatboy Edison the Petit’. Bij de afgebeelde producten staat een cirkel met daarin de tekst: “€ 10,- kortingscode (…)”. Onder de kortingscode worden de logo’s van een aantal merken opgesomd en onderaan de uiting staat in een grijs/zwarte balk: “* Minimum bestelwaarde € 50,-. De kortingscode is geldig op alle producten met uitzondering van boeken, giftcards en de merken fatboy, Muuto, Vipp, Wesco en Zack. Deze kortingscode is eenmalig geldig en niet te gebruiken in combinatie met andere voucher- en kortingscodes. Geldig tot 31-12-2015”.
De klacht
Klaagster wilde via de website van adverteerder – met de in de uiting aangeboden kortingscode – de lamp ‘Fatboy Edison the Petit’ bestellen. Zij ontving echter een melding dat de kortingscode ongeldig was. Naar aanleiding hiervan heeft klaagster contact opgenomen met adverteerder en is haar meegedeeld dat de korting niet op alle leveranciers van toepassing is. De korting bleek niet te gelden voor de betreffende lamp van Fatboy, die naast de kortingscode was afgebeeld. Volgens klaagster staan er geen beperkingen of uitsluitingen van fabrikanten in de folder.
Het verweer
Klaagster geeft in haar klacht aan dat er geen uitsluitingen van leveranciers in de uiting staan vermeld. Adverteerder heeft de complete folder overgelegd en hieruit blijkt dat dit wel het geval is. Op de voorzijde van de uiting staat: “€10,- korting* z.o.z.”, waarbij ‘het sterretje’ slaat op de randvoorwaarden en ‘z.o.z.’ op de plek waar deze voorwaarden te vinden zijn. Op de achterzijde van de uiting is het sterretje onderaan opnieuw gepresenteerd, waarbij het merk ‘Fatboy’ onder de uitzonderingen wordt genoemd. De reclamefolder is door adverteerder uitgegeven als deel van een algemene campagne, die aansluit bij haar lopende ‘Mooi’ campagne. Met deze folder heeft adverteerder potentiële consumenten op de hoogte willen stellen van haar webwinkel en de verschillende producten die zij verkoopt. Hiervoor zijn algemene visuals gebruikt, waaronder het nieuwe logo van adverteerder dat ook een aantal specifieke producten bevat, die niet bedoeld zijn als directe aanprijzing van deze producten. Als tweede boodschap heeft adverteerder met de folder willen aangeven dat er op diverse artikelen een kortingscode actief is. Om deze laatste boodschap zo helder mogelijk te krijgen heeft adverteerder ‘in tekst’ uitgelegd op welke productcategorieën en merken deze actie wel of niet van toepassing is. Hier wordt vanaf het eerste moment naar verwezen. Het lijkt erop dat klaagster niet heeft gelet op de gehele context van de uiting. Het gedeelte van de uiting dat gaat over de voorwaarde van de kortingscode is weggevallen in de bijlage van het klachtenformulier. Gelet op de expliciete beschrijving van de uitzonderingen verwacht adverteerder niet dat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk is geweest.
Het oordeel van de Commissie
Klaagster acht de reclame-uiting misleidend omdat hierin volgens haar wordt gesuggereerd dat zij de in de uiting afgebeelde lamp van het merk ‘Fatboy’ met 10% korting kan verkrijgen, terwijl dit niet zo blijkt te zijn.
Niet in geschil is dat niet alle producten die in de reclamefolder staan afgebeeld deel uit- maken van de kortingsactie. Doordat bij de afgebeelde producten een opvallende cirkel staat met daarin de tekst: “€ 10,- kortingscode” wordt naar het oordeel van de Commissie echter de indruk gewekt dat de kortingsactie van toepassing is op alle afgebeelde producten. Anders dan klaagster in haar klacht stelt staat weliswaar onderaan de uiting dat deze korting niet geldt voor bepaalde merken, maar de Commissie is van oordeel dat dit de gemiddelde consument gemakkelijk zal ontgaan. Het sterretje bij de kortingscode op de voorzijde verwijst naar een tekst in een zeer klein lettertype helemaal onderaan de uiting op de achterzijde. Bovendien is bij de kortingscode op de achterzijde geen sterretje geplaatst, zodat het onvoldoende duidelijk is dat ten aanzien van de producten die zijn afgebeeld op de achterzijde ook een beperking geldt.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een bepaald prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.