De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder aan klager toegezonden e-mail van 25 februari 2024 met als onderwerp “Dagdeal: 10% korting op Kookexpert!”. In de e-mail is een gedekte tafel afgebeeld waarop onder meer servies, een peper- en zoutmolen en een kleine en grote rode pan zijn te zien.
Hieronder staat onder meer:
“Alleen vandaag: korting bij Kookexpert!
10% korting op de gehele collectie
Ontdek prachtige merken en nieuwe collecties bij Kookexpert en til uw kookervaring naar een hoger niveau! Vandaag kunt u genieten van een exclusieve 10% korting* op al uw aankopen. Bekijk het volledige assortiment en shop snel uw favorieten.
Gebruik de code: […]
<Ga naar Kookexpert>
(…).”
Geheel onderaan de e-mail staat:
“*Deze kortingscode is geldig t/m 25-02-2024 en is niet geldig i.c.m. andere kortingscodes en op de merken Bamix, Le Creuset en SMEG.”
Samenvatting van de klacht
In de bestreden e-mail worden specifieke producten van het merk Le Creuset afgebeeld. Helemaal onderaan de e-mail staat echter in hele kleine letters dat de actie niet van toepassing is op producten van Le Creuset. Doordat deze producten wel prominent worden afgebeeld, wordt men naar de website van adverteerder gelokt in de veronderstelling dat deze producten met korting verkrijgbaar zijn. Als dan bij het plaatsen van de bestelling blijkt dat de kortingscode niet op de producten van dit merk van toepassing is, zal men teleurgesteld zijn. Klager vindt dit misleidend.
Samenvatting van het verweer
Onderaan de bestreden e-mail staat duidelijk dat de korting niet geldig is op het merk Le Creuset. Op de afbeelding staan ook veel andere producten. Toch is de keuze van deze afbeelding wellicht onhandig. Dit is door adverteerder ook gecommuniceerd aan degene die hiervoor verantwoordelijk is.
Het oordeel van de voorzitter
1. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de aangeboden kortingsactie niet geldt voor de daarin getoonde producten van het merk Le Creuset. Niet weersproken is dat in de bestreden e-mail producten van het betreffende merk zijn afgebeeld en dat de kortingsactie hier niet op van toepassing is.
2. Uit een reclame-uiting moet duidelijk blijken wat het aanbod inhoudt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is in de bestreden uiting niet voldaan. In de bestreden e-mail springt direct een grote afbeelding in het oog, waarop verschillende producten te zien zijn, waaronder specifieke producten van het merk Le Creuset. Het is onjuist dat een kortingsactie via een e-mail uitdrukkelijk onder de aandacht van de consument wordt gebracht indien de uiting begint met de prominente afbeelding van producten die juist niet meedoen aan deze actie. De gemiddelde consument zal er op grond van de bestreden e-mail van uitgaan dat de afgebeelde producten onder de kortingsactie vallen en zal in zijn verwachtingen worden teleurgesteld als hij bij het bezoeken van de website van adverteerder om een bestelling te plaatsen ontdekt dat dit merk niet in aanmerking komt voor de aangeboden korting. Dit geldt te meer nu onder de afbeelding direct het volgende staat: “Alleen vandaag: korting bij Kookexpert! 10% korting op de gehele collectie”. Doordat zonder voorbehoud wordt vermeld “op de gehele collectie”, zal de gemiddelde consument aannemen dat de bewuste kortingsactie geldt voor alle producten bij Kookexpert en er niet op bedacht zijn dat, zoals in dit geval, bepaalde merken van de actie zijn uitgezonderd. Dat verderop in de e-mail een asterisk staat achter de zin “Vandaag kunt u genieten van een exclusieve 10% korting*”, die verwijst naar de uitzonderingen op de actie geheel onderaan de e-mail, neemt niet weg dat er in eerste instantie, door het expliciet afbeelden van bepaalde producten en de vermelding “op de gehele collectie”, een onjuiste indruk wordt gewekt.
3. Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de uiting dubbelzinnig ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.